Kai-Yee tar över produktfrågorna på Skogsindustrierna

Kai-Yee Thim har anställts som direktör för produkter och produktsäkerhet på Skogsindustrierna. Hon efterträder Ingrid Haglind, som har gått i pension.

Kai-Yee Thim har lång erfarenhet av produktsäkerhetsfrågor och kommer senast från RISE Bioeconomy där hon var chef för sektionen som arbetar med att säkra material avsedda för livsmedel.

- Produktsäkerhetsfrågor är ett område som är högaktuellt i dag, när medvetenheten om miljö och hälsa är i ständig fokus. Jag tycker detta är ett spännande område, med konstant nya frågeställningar och utmaningar. I grunden har vi en industri som ständigt vill förbättra sina produkter och processer. Att dessutom få representera en bransch som arbetar med förnyelsebart material känns helt rätt i tiden, säger Kai-Yee Thim.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nytt sätt att räkna visar skogsnäringens betydelse för välfärden27.8.2018 08:47Pressmeddelande

I Västernorrlands län betalar sysselsatta inom skogsnäringen 9 procent av kommunal- och landstingsskatterna. I Eksjö kommun är motsvarande siffra 18 procent. Branschorganisationen Skogsindustrierna kan genom ett delvis nytt och framförallt mer rättvisande sätt att räkna på offentlig statistik visa på skogsnäringens betydelse för finansieringen av välfärden. – Plötsligt blir det tydligt vilken stor betydelse landets sågverk, massa- och pappersbruk och andra industrier baserade på skogsråvara har för välfärden i en stor del av Sverige, säger Carina Håkansson, vd för Skogsindustrierna.

Allt fler säger ”Bioekonomi ja tack” – Skogsindustrierna på plats i Almedalen för att diskutera klimat, byggande och jobb27.6.2018 11:45Pressmeddelande

Skogen är högaktuell just nu. I både branschpress, nyhetsprogram och debattsidor går diskussionerna varma om hur skogen, som täcker 70 procent av Sveriges landyta, kan göra mest nytta för klimat och miljö. Inför Almedalen och valet i höst uppmanar Skogsindustrierna politiker att låta svensk skog bli en än viktigare resurs i klimatarbetet. Det kan ske genom att öka tillgången på skogsråvara, gynna industriellt byggande i trä samt öka anslagen till forskning om bioekonomi.