Kajsa Bergqvist ny förbundskapten: "Ett drömjobb"

En av svensk friidrotts allra största stjärnor är klar för ett nytt spännande uppdrag. I höst tar Kajsa Bergqvist över som förbundskapten. - Mitt hjärta brinner för friidrotten så för mig är detta kort sagt ett drömjobb, säger Bergqvist.

Efter åtta framgångsrika år som förbundskapten ska Karin Torneklint kliva av. Den ursprungliga planen var att hon skulle sluta efter 2020, men sedan kom pandemin och nu kör hon vidare över OS i Tokyo och säsongen ut.

I dag kan Svenska Friidrottsförbundet presentera ersättaren: höjdhoppslegendaren Kajsa Bergqvist.

- Jag är oerhört glad och stolt över att ha fått förtroendet att leda svenska friidrottslandslaget in i framtiden, säger Bergqvist, som efter karriären bland annat har varit friidrottsexpert på SVT.

Haft kvar engagemanget efter framgångsrik karriär

Kajsa Bergqvists aktiva karriär var både lång och framgångsrik. Bland höjdpunkterna: ett OS-brons i Sydney, fem VM-medaljer varav tre guld, fyra EM-medaljer varav två guld. Som högst hoppade hon 2.06 utomhus och 2.08 inomhus, varav det sistnämnda resultatet fortsatt är gällande världsrekord. Sammantaget har Bergqvist meriter som få svenska friidrottare kan mäta sig med.

Nu är 44-åringen från Sollentuna redo för nya utmaningar på – och vid sidan av – friidrottsarenan.

- Ända sedan jag lade ner min egen karriär har jag på olika vis haft kvar engagemanget i friidrotten. Nu känner jag mig redo att gå ”all in” igen och jag hoppas att mitt driv och engagemang ska bidra till att våra aktiva når sin fulla potential, säger Kajsa, som fortsätter:

- Resan framåt och uppåt görs tillsammans och det är med stor ödmjukhet jag tar mig an det här uppdraget. Jag ser väldigt mycket fram emot att stötta och samarbeta med alla våra duktiga tränare och ledare. Grunden för allting läggs ute i landets föreningar och det är som ett team vi bygger framgång.

Stefan Olsson: "Lång och gedigen process"

Stefan Olsson, Svenska Friidrottsförbundets generalsekreterare och tidigare förbundskapten:

- Det har varit en lång och gedigen process där många kompetenta personer varit uppe till diskussion. I slutändan var vi helt eniga och överens om att utse Kajsa till ny förbundskapten och jag är väldigt glad att allt nu är klart.

- Landslaget har haft stora framgångar de senaste åren och vi ser positivt på framtiden. Kajsas erfarenhet, hennes starka vilja och varma känsla för svensk friidrott passar perfekt in för att fortsätta och utveckla det fantastiska arbete som Karin har gjort.