Källa till smitta funnen på Fyrishov

Fyrishov har nu hittat en källa till den smitta som orsakat rodnade och svullna fötter. Källan finns i den lekutrustningen som funnits i en mindre lekhörna belägen i anslutning till undervisningsbassängens grunda del. Området med tillhörande lekhörna är avstängd sedan i onsdags kväll och fortsatt åtgärdsarbete pågår. De som misstänker att de smittats, uppmanas att kontakta 1177 eller sin vårdcentral.

Det var i slutet av februari som Fyrishov och Uppsala kommuns miljöförvaltning fick rapporter om att barn, som badat på Fyrishov, drabbats av svullna fötter. En misstänkt orsak har varit en infektion orsakad av bakterien pseudomonas aeruginosa. Fyrishov vidtog snabbt ett antal åtgärder, i samråd med miljöförvaltningen, för att hitta smittkällan. Uppsala kommuns miljöförvaltning fick idag fredag 8 mars tillbaka nya provsvar tagna på Fyrishov. Den misstänkta bakterien fanns i ett prov från lekhörnans lekutrusning. Som en försiktighetsåtgärd kommer den grunda bassängdelen samt tillhörande lekområde vara fortsatt avstängd över helgen för fortsatta åtgärder.

I och med att en möjlig källa till den misstänkta smittan har hittats och åtgärdats bedöms risken att fler ska smittas ha minskat. Är man ändå orolig och misstänker att man smittats, ska man i första hand kontakta 1177 eller sin vårdcentral.

Helene Lundevall, Fyrishov AB
Telefon: 018- 727 4957
E-post: helene.lundevall@fyrishov.se

Patrik Brodd, avdelningschef miljöförvaltningen
E-post: Patrik.brodd@uppsala.se

Helene Lundevall, Fyrishov AB
Telefon: 018- 727 4957
E-post: helene.lundevall@fyrishov.se

Sveriges mest besökta arena

Fyrishov är en av Sveriges mest besökta arenor med drygt 1.6 miljoner besök årligen. Fyrishov har öppet alla dagar och arrangerar närmare 300 evenemang per år. Verksamheten består av bad, idrott och event.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Världsutställningen Titanic The Exhibition till Uppsala och Fyrishov12.2.2019 11:49:00 CETPressmeddelande

Psykisk hälsa, näthat och kärlek - Fri föreläsning med Andreas Jonsson7.11.2018 15:27:00 CETNyheter

Hemmapremiär för Uppsala Basket ikväll5.10.2018 13:32:00 CESTNyheter

Ikväll är det comeback och hemmapremiär för Uppsala Basket på Fyrishov. Laget, med klubbdirektör Johan Immelgård i spetsen, vill visa Basketsverige att de har Sveriges bästa basketpublik redan från start. Motståndarna är BC Luleå och matchen börjar kl 19.04 i Hall A, som renoverats omfattande inför basketsäsongen. Fyrishov är som gjord för basket och det skapas en unik stämning där publiken är nära, vilket är inspirerande för spelarna. För att behålla den täta atmosfären har väggarna klätts om med träpanel, hallen målats om och golvet bytts ut till ett trägolv. Hallen har även försetts med dörrpartier i glas för att ge mer ljus och skapa en tryggare miljö. Tekniken är kompletterad och uppdaterad för att svara upp mot dagens behov och för att möta kraven i Basketligan. Välkomna,nu kör vi!

Många mässor på Fyrishov i vår8.2.2018 15:16:00 CETNyheter

Det blir en välfylld vår med mässor och event på Fyrishov. Variationen på arrangemangen är stor och extra roligt är det att presentera ”Barnmässan” som för första gången arrangeras i Uppsala. 10 februari IRFA MMA GALA 13 – Internationell MMA gala arrangör: IF Team Perrys gym 23-24 februari http://www.fyrishov.se/aktivitet/uppsala-beer-whisky-festival-2018 Uppsala Beer & Whisky Festival Fjärde upplagan av Uppsalas öl- och whiskymässa . Som besökare får man träffa några av landets främsta och mest spännande leverantörer och producenter. arrangör Brink &Berger 3-4 mars Barnmässan i Uppsala Första gången det arrangeras en riktigt stor Barnmäsa i Uppsala. Utställare blandas med aktiviteter för i första hand småbarnsfamiljer arrangör Brink &Berger 6 mars Entreprenörskap på riktigt Uppsala läns mässa för unga företagare Gymnasieelever tävlar under dagen om platser till riksfinalen i Ung Företagsamhet arrangör Ung Företagsamhet 8-10 mars SciFest - Vetenskapsfestival för barn arrangör: Uppsala

Fokus vattenvana mitt i vintern10.1.2018 15:06:00 CETNyheter

Vattenvana, simning och livräddningsövningar är färskvara som behöver underhållas. För att påminna om det erbjuder vi i januari för första gången flera extraaktiviteter både för stora och små. Det är fokus på vattenträning och att ha roligt i vatten. Inga aktiviteter kostar extra utan ingår i den ordinarie badentré PROGRAMMET Simma tillsammans med ditt barn Med en simcoach på bassängkanten i simhallen, får du tips på hur ni tillsammans kan bli säkrare simmare. Små grupper med max 8 barn + 1-2 medföljande vuxna. Alla måste vara simkunniga (10 meter) då aktiviteten är på djupt vatten. Lördagar i januari. Föranmälan online Träna livräddning och testa isdubbar på ”isflak” Under det här passet får deltagarna också att ta sig upp på ett konstgjort isflak med dubbar. I betydligt varmare vatten än i verkligheten men det är bra att träna på tekniken. Max 10 personer per tillfälle (från 12 år och simkunnig 200 meter) Söndagar i januari. Föranmälan online Ta Pelle Svanslös badmedalj Ja, Pelle är