Kalle Anka är ett måste för svenskarna – även under utlandssemestern
Svenskarna tycker att Kalle Anka och resten av julaftonsgänget är ett måste, även under utlandssemestern. Det visar en nordisk undersökning från researrangören Apollo. De flesta anser att Kalle Anka till och med är viktigare än både julmaten och julklapparna.

Vi har alla våra olika jultraditioner, men vad kan svenskarna inte tänka sig vara utan när de firar julafton utomlands? Majoriteten av svenskarna kan tänka sig att avstå både julmat och julklappar för att lämna Sverige. Däremot anser närmare sex av tio svenskar att Kalle Anka är ett måste, även om de befinner sig i solstolen. Viktigast är det för åldersgruppen 26–35, och minst viktigt är det för 56–65-åringarna. Våra nordiska grannar, Norge och Finland, anser likt det svenska folket att deras motsvarighet till Kalle Anka är ett måste under semestern. Däremot menar hälften av danskarna att de klarar sig utan.
- Julen är för många en högtid kantad av traditioner, och de allra flesta har nog en tydlig bild av vad de vill att den ska innehålla. Att åka utomlands under julen kan sätta de vanliga traditionerna ur spel, och det är spännande att se vilka delar av julfirandet som svenskarna inte kan vara utan, inte ens på semestern. Att fira julen utomlands kan också vara en möjlighet att göra saker som bryter mot de vanliga traditionerna, men som skapar nya julminnen, säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo.
Julmaten delar svenska folket
Drygt fyra av tio kan inte tänka sig att vara utan julmat under utlandssemestern, medan hälften av svenskarna anser motsatsen. Just julmaten visar sig vara en vattendelare och åsikterna skiljer sig bland åldrarna. Åldersgruppen 56–65 är de som struntar mest i köttbullar, prinskorv och Janssons, medan majoriteten av den yngre generationen, 18–25 år, inte kan tänka sig vara utan traditionell julmat.
Våra grannar, Danmark, Finland och Norge värderar julmaten högre än svenskarna, där majoriteten i samtliga länder anser att traditionell julmat är ett måste på utlandsresan.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i oktober 2022 av Mantap på uppdrag av Apollo. Undersökningen hade över 1000 respondenter i åldrarna 18–66+ år och genomfördes i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Nyckelord
Kontakter
Sandra Miller KingeChief Communications & Growth Officer
Tel:+46 8 673 91 00Tel:+46 8 673 91 00sandra.kinge@apollo.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbartresande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté). Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015. www.apollo.se
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
Apollos semesterförsäljning slår nya rekord30.1.2023 13:30:00 CET | Pressmeddelande
2023 ser ut att bli ett starkt reseår. Hos researrangören Apollo har försäljningen ökat med 40 procent varje vecka under januari, och hela sju av tio av dem som hittills säkrat sin sommarsemester kommer åka till Grekland i sommar.
Fyra av tio svenskar hittar kärleken på semestern - hotellbaren hetaste platsen för en dejt26.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Alla hjärtans dag ligger framför oss och många planerar kanske att göra något speciellt med sin bättre hälft. Men hur romantiska är egentligen svenskarna när de är iväg på semester? Apollo har undersökt hur svenskarnas kärleksliv ser ut, något som visar att svenskarna både träffar kärleken under semestern, och har mer sex.
DER Touristik utser ny VD för DER Touristik Nordic AB23.1.2023 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli 2023 tar Tobias Jönsson över som CEO DER Touristik Nordic AB och Leif Vase Larsen fokuserar på sin nya roll som CEO International och sin roll i Executive Board DER Touristik Group.
De fem största resetrenderna 20232.1.2023 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Nya äventyr, välmående och lokala matupplevelser. 2023 blir året då vi kliver utanför vår trygghetszon och söker nya spännande erfarenheter. Därför uppmuntrar researrangören Apollo svenskarna till att Go.Live a little!
Premiär för "Go. Live a little!" Apollos nya reseprogram och kommunikationskoncept.27.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag går premiären för Apollos nya reseprogram "Go. Live a little!" som blir det som lanserar researrangörens sommarprogram.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum