Kalmar Energi vässar konkurrenskraft genom avtal med E.ON

E.ON och Kalmar Energi tecknar nytt avtal för effektivare elhandel genom en digital handelsplattform och personligt stöd för Kalmar Energis säljavdelning. Kalmar Energi är först ut med att dra nytta av E.ON:s nya plattform som är byggd på lång erfarenhet av elhandel och avancerad portföljförvaltning.

E.ON och Kalmar Energi samarbetar sedan flera år tillbaka och driver tillsammans nya innovationer inom förnybar produktion, elhandel och mer kundnära lösningar.

Avtalet med E.ON ger Kalmar Energi möjlighet att öka både takt och kraft i sina kunderbjudanden baserade på förnybar energi och utökad service.

- E.ON erbjuder en helt ny lösning som gör det möjligt för Kalmar Energi att fokusera på affärsutveckling, försäljning och analys. Vi hanterar det administrativa, balanskraften, del av riskhantering och rapportering. Tjänsten skulle kunna kallas för ’elhandel som funktion’, där Kalmar Energi utnyttjar E.ON:s kunskap och avancerade marknadsverktyg, säger Mattias Fredriksson, Business Development Manager på E.ON.

Avtalet mellan E.ON och Kalmar Energi gäller från januari 2017 och omfattar hanteringen av produktion från ett antal vindkraftverk, Kalmar Energis kraftvärmeverk med 130 GWh elproduktion samt elleveranser till slutkund om 0,5 TWh.

- Vi går redan i bräschen för förnybart i Kalmarsundsregionen med bland annat ett av Sveriges mest framgångsrika andelssystem för solenergi. Med ett utökat samarbete med E.ON kan vi nu öka takten i vår gemensamma resa mot ett hållbart samhälle, säger Staffan Larsson, marknadschef på Kalmar Energi.

För mer information vänligen kontakta:

Mattias Fredriksson, Business Development Manager på E.ON Sverige AB
E-post: mattias.fredriksson@eon.se Tel: +46 (0) 722 33 58 08

Staffan Larsson, marknadschef Kalmar Energi
E-post: staffan.larsson@kalmarenergi.se Tel: 46 (0) 705 91 51 94

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.