Kalmar Öland Airport måste med i Regeringens krispaket

Det var budskapet när riksdagsledamot Anders Åkesson (C), tillsammans med partikollegorna Anders Andersson och Ingemar Einarsson, i dag samtalade med flygplatsens VD, Ronny Lindberg, under ett pressmöte på en annars tomt ekande flygplats.

Regeringens upphandling av flygtrafik täcker initialt bara delar av Norrland och Gotland. Nu vill Centern i Kalmar län se till att även Kalmars regionala flygplats garanteras trafik till och från Stockholm, för att upprätthålla åtminstone en minimal tillgänglighetsnivå till och från regionen.

- Det här är en viktig signal att Sverige som land månar om alla regioner. Det kommer också betyda att vi kan komma igång snabbare med den reguljära trafiken, när situationen så tillåter, menar Ronny Lindberg, VD och Flygplatschef på Kalmar Öland Airport.

Kalmar Öland Airport är den enda flygplats på fastlandet, som inte ligger i norra Sverige, som pekats ut som särsklit viktig av EU-kommissionen. Sedan ett par veckor tillbaka finns det  dock ingen reguljär flygtrafik till/från Kalmar. Däremot är flygplatsen fortfarande öppen för samhällsnyttigtflyg, såsom ex. ambulans-, polis-, brand- och räddningsflyg.

Pressmeddelande från BRA 2020-04-06: Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 10:19:25 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.