Kameleon Robotics - ny återförsäljare för Universal Robots i Sverige

Nystartade Kameleon Robotics AB i Göteborg blir robottillverkaren Universal Robots tredje återförsäljare i Sverige. Efterfrågan på kollaborativa robotar (cobotar) har ökat mycket, inte minst under pandemi, då de är en viktig del för att kunna ha produktionen på hemmaplan och få bättre kontroll över produktion och leverans.

Ola Mellström (UR) träffar de nya återförsäljarna Kameleon Robotics.
Ola Mellström (UR) träffar de nya återförsäljarna Kameleon Robotics. Fr vänster: Lars Kjelling (Kameleon Robotics AS), Andreas Rask (Cobots Sweden/ARHO AB), Ola Mellström (UR) och Trond Olav Eek (Kameleon Robotics AS)

Cobotar göra robotteknologi tillgänglig för alla genom att de är små, användarvänliga, prisvärda, flexibla och säkra att arbeta med. De kan användas inom ett brett spektrum av branscher och för många olika uppgifter. För att svara upp på den ökade efterfrågan utökar Universal Robots nu med en ny återförsäljare, och valet föll på Kameleon Robotics.

– Kameleon Robotics blir ett väldigt starkt komplement till vad vi tidigare har i Sverige gällande återförsäljare då de riktar in sig på ett annat område, ett område där det finns stor potential, säger Ola Mellström, försäljningschef för Universal Robots i Sverige.

Kameleon Robotics är ett nystartat företag i Göteborg som distribuerar automatiserade lösningar kopplat till livsmedelsindustrin i Sverige baserat på Universal Robots kollaborativa robotar. Företaget erbjuder flexibla och effektiva lösningar för bland annat palletering. Trots att de är nystartade har de en lång erfarenhet i ryggen genom att de är en del av Kameleon Gruppen som är den ledande distributören av Universal Robots cobotar i Norge, samt en del av Fagerstorp AB som genom dotterbolaget Cobots Sweden även de är återförsäljare av Universal Robots cobotar i Sverige.

Kameleon Robotics AB väntas vara i gång med verksamheten senare under våren. Bolaget är registrerat och de första cobotarna är på plats. De fokuserar på mat och dryckesindustrin och palletering inom det, de har ett nära samarbete med UR+ partnern Rocketfarm som har utvecklat effektiva lösning för detta.

Ola Mellström (UR) träffar de nya återförsäljarna Kameleon Robotics.

World Earth Day - minska ekologiska fotavtrycket med miljövänligare produktion21.4.2022 07:43:00 CEST | Blogginlägg

Förra året inföll Earth Overshoot Day den 29 juli. Det är dagen då mänskligheten gjort av med naturens årsbudget av förnybara resurser, dagen då vårt ekologiska fotavtryck överskred planetens biokapacitet. När den kommer inträffa i år vet vi inte, men under många år har det varit en negativ utveckling och dagen har inträffat tidigare och tidigare. Imorgon, den 22 april, är det däremot World Earth Day – en chans för oss alla att reagera, agera och fundera över hur vi kan vända trenden och faktiskt förbättra vår miljö både individuellt och på samhällsnivå.