Kampanj för lag om företags ansvar för mänskliga rättigheter
Idag går en bred grupp samhällsaktörer ut med en uppmaning till regeringen om en lag som kräver att företag respekterar mänskliga rättigheter i all sin verksamhet. Bakom kravet på lagstiftning står företag, fackförbund och civilsamhällesorganisationer.

Nu lanseras kampanjen ”Visa handlingskraft” som vill sätta press på Sveriges regering för att få en lagstiftning på plats om företagande och mänskliga rättigheter. Kampanjen uppmanar regeringen att aktivt bidra till processen med att ta fram ett gemensamt regelverk på EU-nivå. 14 civilsamhällesorganisationer är initiativtagare till kampanjen som får stöd av en rad små och stora svenska företag, däribland Arvid Nordquist, Coop, H&M, IKEA, Scania och Systembolaget. Även åtta stora fackliga organisationer stödjer kampanjen, bland dem TCO, Finansförbundet och Unionen.
Kränkningar av mänskliga rättigheter
Många svenska och europeiska företag har idag egen verksamhet, leverantörer eller affärsrelationer i länder där kränkningar av mänskliga rättigheter är vanligt förekommande och där det arbetsrättsliga skyddet är svagt. Trots att Sverige ofta ses som ett föregångsland för mänskliga rättigheter och hållbart företagande finns det idag ingen lag som kan hålla företag ansvariga för om människor eller miljö far illa på grund av deras produktion.
– Företags verksamhet påverkar i hög grad barns liv. De riskerar att drabbas av bestående skador vid exempelvis barnarbete och klimatförändringar. Frivilliga åtaganden räcker inte för att säkra alla barns rättigheter. Därför behöver vi en lag som reglerar företags ansvar vad gäller respekt för barns rättigheter, säger Pernilla Baralt, UNICEF Sveriges generalsekreterare.
Företagets inverkan på människor och miljö
Utan reglering kan företags verksamhet bidra till tvångsförflyttningar av lokalbefolkning, vattenföroreningar, eller användning av tvångs- och barnarbete. Med en lagstiftning med krav på så kallad Human Rights Due Dilligence måste företag analysera konsekvenserna av verksamheten ur ett människorättsperspektiv. En lag skulle innebära att medborgare och konsumenter kan känna ökad trygghet i att mänskliga rättigheter respekterats när varan de handlar producerats.
Frivillighet räcker inte
Flera företag arbetar redan kontinuerligt med dessa utmaningar och stödjer kravet på lagstiftning. Det arbete som sker från företagens sida bygger idag på egna, frivilliga initiativ. Men frivillighet räcker inte. Det visar till exempel en granskning av 1 000 europeiska företags hållbarhetsrapportering. Trots att 80 procent uppger att de har en policy för mänskliga rättigheter är det endast 20 procent som arbetar för att säkerställa att inga kränkningar av mänskliga rättigheter sker i deras leverantörsled.
– Företag som tar ansvar och investerar i hållbarhet borde få stöd i tydliga regelverk och genom att konkurrenssituationen blir mer rättvis, säger Åsa Beckius, policyrådgivare på Diakonia.
Sverige måste vara drivande för hållbart företagande
Vissa europeiska länder, som Frankrike och Nederländerna, har redan antagit lagstiftning på området. På EU-nivå tas nu viktiga steg mot ett gemensamt regelverk, men Sveriges regering har än så länge varken varit aktiva i den processen, en fråga som andra medlemsstater driver aktivt, eller utrett en svensk lagstiftning, trots rekommendationer från Statskontoret och Agenda 2030-delegationen.
– Det behövs en lag som gör att mänskliga rättigheter inte bara är värdeord i en årsredovisning, utan en del av affären. Om Sverige vill vara drivande för hållbar utveckling måste vi även vara drivande för hållbart företagande, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect, som är en av de 14 organisationer som tagit initiativ till kampanjen Visa handlingskraft.
Mer om kampanjen: www.visahandlingskraft.nu
Presskontakt:
CONCORD Sverige, samordnare av kampanjen
Presskontakt: Christina Wassholm, tel 070-405 32 28
De 14 initiativtagarna till kampanjen är: Act Svenska kyrkan, Afrikagrupperna, Amnesty International, Diakonia, Fair Action, Fairtrade Sverige, ForumCiv, Naturskyddsföreningen, Oxfam, Rädda Barnen, Swedwatch, Unicef Sverige, Union to Union och We Effect.
Företag som vid dags datum ställt sig bakom kampanjen: Alva, Another Textile Company, Arvid Nordquist, Blomsterlandet, Coop, DEDICATED, Delicato, Eguale, Electrolux, Gina Tricot, GPH Healthcare, H&M, HSB, IKEA Sverige, Löfbergs, Nordic Sugar AB, READ THE LABEL, Riksbyggen, Scania, Systembolaget, Tekompaniet, Tony´s Chocolonely, Viva Wine Group (23)
Fackförbund som vid dags datum ställt sig bakom kampanjen: Vårdförbundet, Finansförbundet, Lärarförbundet, Akademikerförbundet SSR, TCO, Unionen, ST, Vision (8)
Nyckelord
Kontakter
Åsa Beckiuspolicyrådgivare företag och mänskliga rättigheter
asa.beckius@diakonia.seEsther Flores Sedmanpressekreterare
Tel:0765-011 747esther.floressedman@diakonia.seBilder

Länkar
Om
Diakonia är en biståndsorganisation som bärs av kristna värderingar och arbetar tillsammans med lokala samarbetsorganisationer för en varaktig förändring för de mest utsatta människorna i världen.
Följ Diakonia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diakonia
”Vi byter sorg mot hopp” – Människorättsförsvarare prisas i Colombia3.12.2020 11:46:12 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad prisas människorättskämpar i Colombia. Med livet som insats står de upp för mänskliga rättigheter. Att uppmärksamma deras arbete är viktigt för freden i landet – inte minst med tanke på att hot och våld mot människorättsförsvarare i Colombia ökat under pandemin. Priset delas ut av Diakonia och Act Svenska kyrkan.
Bistånd, skatteflykt och företags ansvar för mänskliga rättigheter – vad säger partierna idag?24.11.2020 12:08:34 CET | Pressmeddelande
Halvtid in i mandatperioden uppvisar riksdagspartierna ett ökat stöd för en ny lag om företag och mänskliga rättigheter, ett brett stöd för öppenhet kring multinationella företags skatter och ett fortsatt starkt stöd för internationellt bistånd. Samtidigt backar några av partierna från löften de gav inför riksdagsvalet 2018. Det visar den enkät som biståndsorganisationen Diakonia låtit partiledarna besvara.
Orkanen Iota slår till – Diakonia på plats i Nicaragua och Honduras17.11.2020 08:53:38 CET | Pressmeddelande
Orkanen Iota slår till i Centralamerika. Biståndsorganisationen Diakonia är på plats i Nicaragua och Honduras och tillsammans med lokala samarbetsorganisationer bistår de behövande med akuta förnödenheter. Därutöver görs insatser för att evakuera drabbade och sprida information på flera språk.
En julkram till den du saknar 12.11.2020 07:41:17 CET | Pressmeddelande
I år blir julen annorlunda. Och när vi inte får kramas som vanligt är det viktigare än någonsin att hålla om varandra på avstånd. Biståndsorganisationen Diakonias julkram kan du skicka till den du saknar. Du får ett fint gåvobevis att ge bort och stöttar samtidigt Diakonias arbete i coronakrisen.
Diakonia certifierad för högkvalitativt biståndsarbete2.11.2020 12:00:59 CET | Pressmeddelande
I oktober blev biståndsorganisationen Diakonia den andra organisationen i Sverige och den 23:e i världen, att bli certifierad enligt Core Humanitarian Standards (CHS). Certifieringen erkänner att Diakonias arbete uppfyller CHS krav på kvalitet, ansvarsutkrävande och transparens.
Stor biståndsvilja i covid-19 spår24.6.2020 08:13:50 CEST | Pressmeddelande
62 procent av svenska folket vill ge fortsatt starkt internationellt stöd genom svenskt bistånd. Det visar en ny undersökning som Diakonia och tidningen Sändaren låtit Kantar Sifo göra. Av de tillfrågade vill majoriteten behålla eller öka biståndsnivån, medan 29 procent svarade att de vill se ett minskat bistånd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum