Kampanj för lag om företags ansvar för mänskliga rättigheter

Nu lanseras kampanjen ”Visa handlingskraft” som vill sätta press på Sveriges regering för att få en lagstiftning på plats om företagande och mänskliga rättigheter. Kampanjen uppmanar regeringen att aktivt bidra till processen med att ta fram ett gemensamt regelverk på EU-nivå. 14 civilsamhällesorganisationer är initiativtagare till kampanjen som får stöd av en rad små och stora svenska företag, däribland Arvid Nordquist, Coop, H&M, IKEA, Scania och Systembolaget. Även åtta stora fackliga organisationer stödjer kampanjen, bland dem TCO, Finansförbundet och Unionen.
Kränkningar av mänskliga rättigheter
Många svenska och europeiska företag har idag egen verksamhet, leverantörer eller affärsrelationer i länder där kränkningar av mänskliga rättigheter är vanligt förekommande och där det arbetsrättsliga skyddet är svagt. Trots att Sverige ofta ses som ett föregångsland för mänskliga rättigheter och hållbart företagande finns det idag ingen lag som kan hålla företag ansvariga för om människor eller miljö far illa på grund av deras produktion.
– Företags verksamhet påverkar i hög grad barns liv. De riskerar att drabbas av bestående skador vid exempelvis barnarbete och klimatförändringar. Frivilliga åtaganden räcker inte för att säkra alla barns rättigheter. Därför behöver vi en lag som reglerar företags ansvar vad gäller respekt för barns rättigheter, säger Pernilla Baralt, UNICEF Sveriges generalsekreterare.
Företagets inverkan på människor och miljö
Utan reglering kan företags verksamhet bidra till tvångsförflyttningar av lokalbefolkning, vattenföroreningar, eller användning av tvångs- och barnarbete. Med en lagstiftning med krav på så kallad Human Rights Due Dilligence måste företag analysera konsekvenserna av verksamheten ur ett människorättsperspektiv. En lag skulle innebära att medborgare och konsumenter kan känna ökad trygghet i att mänskliga rättigheter respekterats när varan de handlar producerats.
Frivillighet räcker inte
Flera företag arbetar redan kontinuerligt med dessa utmaningar och stödjer kravet på lagstiftning. Det arbete som sker från företagens sida bygger idag på egna, frivilliga initiativ. Men frivillighet räcker inte. Det visar till exempel en granskning av 1 000 europeiska företags hållbarhetsrapportering. Trots att 80 procent uppger att de har en policy för mänskliga rättigheter är det endast 20 procent som arbetar för att säkerställa att inga kränkningar av mänskliga rättigheter sker i deras leverantörsled.
– Företag som tar ansvar och investerar i hållbarhet borde få stöd i tydliga regelverk och genom att konkurrenssituationen blir mer rättvis, säger Åsa Beckius, policyrådgivare på Diakonia.
Sverige måste vara drivande för hållbart företagande
Vissa europeiska länder, som Frankrike och Nederländerna, har redan antagit lagstiftning på området. På EU-nivå tas nu viktiga steg mot ett gemensamt regelverk, men Sveriges regering har än så länge varken varit aktiva i den processen, en fråga som andra medlemsstater driver aktivt, eller utrett en svensk lagstiftning, trots rekommendationer från Statskontoret och Agenda 2030-delegationen.
– Det behövs en lag som gör att mänskliga rättigheter inte bara är värdeord i en årsredovisning, utan en del av affären. Om Sverige vill vara drivande för hållbar utveckling måste vi även vara drivande för hållbart företagande, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect, som är en av de 14 organisationer som tagit initiativ till kampanjen Visa handlingskraft.
Mer om kampanjen: www.visahandlingskraft.nu
Presskontakt:
CONCORD Sverige, samordnare av kampanjen
Presskontakt: Christina Wassholm, tel 070-405 32 28
De 14 initiativtagarna till kampanjen är: Act Svenska kyrkan, Afrikagrupperna, Amnesty International, Diakonia, Fair Action, Fairtrade Sverige, ForumCiv, Naturskyddsföreningen, Oxfam, Rädda Barnen, Swedwatch, Unicef Sverige, Union to Union och We Effect.
Företag som vid dags datum ställt sig bakom kampanjen: Alva, Another Textile Company, Arvid Nordquist, Blomsterlandet, Coop, DEDICATED, Delicato, Eguale, Electrolux, Gina Tricot, GPH Healthcare, H&M, HSB, IKEA Sverige, Löfbergs, Nordic Sugar AB, READ THE LABEL, Riksbyggen, Scania, Systembolaget, Tekompaniet, Tony´s Chocolonely, Viva Wine Group (23)
Fackförbund som vid dags datum ställt sig bakom kampanjen: Vårdförbundet, Finansförbundet, Lärarförbundet, Akademikerförbundet SSR, TCO, Unionen, ST, Vision (8)
Nyckelord
Kontakter
Åsa Beckiuspolicyrådgivare företag och mänskliga rättigheter
asa.beckius@diakonia.seEsther Flores Sedmanpressekreterare
Tel:0765-011 747esther.floressedman@diakonia.seBilder

Länkar
Om
Diakonia är en biståndsorganisation som bärs av kristna värderingar och arbetar tillsammans med lokala samarbetsorganisationer för en varaktig förändring för de mest utsatta människorna i världen.
Följ Diakonia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diakonia
Mattias Brunander föreslås bli Diakonias nya generalsekreterare11.5.2023 10:34:40 CEST | Pressmeddelande
Mattias Brunander kliver in i rollen som ny generalsekreterare för biståndsorganisationen Diakonia. Mattias Brunander har lång erfarenhet av bistånd och arbetar för närvarande som tillförordnad generalsekreterare på Diakonia.
Diakonia söker en ny generalsekreterare9.3.2023 14:42:02 CET | Pressmeddelande
Biståndsorganisationen Diakonia söker en generalsekreterare som brinner för en jämställd värld och har stenkoll på bistånd.
Akut insats för de jordbävningsdrabbade8.2.2023 14:56:09 CET | Pressmeddelande
Läget är akut för alla de människor som drabbats av jordbävningarna i Syrien och Turkiet. Biståndsorganisationen Diakonia arbetar tillsammans med det globala nätverket Act Alliance för att ge humanitär hjälp.
Indraget stöd till informationsinsatser försvårar granskning av biståndspolitiken7.2.2023 15:20:38 CET | Pressmeddelande
Indraget stöd till informationsinsatser – ger sämre transparens, minskar biståndsviljan och gör det svårare för mottagare av biståndet att göra sina röster hörda.
Diakonia deltar i samtal i Uppsala om vart biståndsviljan är på väg6.2.2023 12:34:56 CET | Pressmeddelande
Efter en polariserad debatt där biståndets nivå ifrågasatts i grunden, överger den nya regeringen Sveriges åtagande att avsätta en procent av Sveriges välstånd till internationellt bistånd. Med den nya biståndspolitiken rycker regeringen undan mattan för viktig verksamhet, både i Sverige och i andra länder. På torsdag deltar Mattias Brunander, tillförordnad generalsekreterare på Diakonia, i ett samtal om biståndsviljan i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum