Kampen går vidare om en plats i Basket-VM 2023

I kväll möter Sverige Estland på bortaplan och på måndag den 14 november blir det basketfest i Norrköping när Sveriges herrar äntrar planen i returmötet mot Israel. Idag blev det även klart att VM-kvalets sista match kommer spelas i Baltiska hallen i Malmö den 27 februari.

- Det känns mycket bra att ha kommit överens med Malmö stad och Malbas om att herrarnas landskamp i februari spelas i Baltiska hallen. Våra sydliga distrikt, inte minst skånsk basket, är på frammarsch och Malmö har potential att bli ännu större som basketstad, säger Fredrik Joulamo, Generalsekreterare på Svenska Basketbollförbundet.

Vår förhoppning är att herrlandslagets match i VM-kvalet ytterligare förstärker basketen som varumärke i hela södra Sverige.

- Vi vet sedan tidigare att Baltiska hallen kan bli en kokande gryta när publiken är med. Nu är det upp till oss, våra samarbetspartners i Malmö och alla basketintresserade i södra Sverige att se till att Baltiska hallen blir fylld till sista stol. Våra ambitioner med Malmö stad sträcker sig längre än februari. Redan nu förs diskussioner om både landskamper och 3x3-event. Vi har som klar ambition att på sikt ta oss in i de största arenorna. Varför inte Malmö Arena framöver? avslutar Fredrik Joulamo.