Kan digitalisering ge grönare gårdar?

Digitalisering underlättar för en hållbar skötsel av utemiljön. Det menar Johanna Karlsson som precis har kartlagt alla gårdar och gröna ytor i Einar Mattssons 100 fastigheter.

Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

– Vi har nu ritat upp alla gårdarnas ytordigitalt med en förhoppning att få till en effektivare och mer hållbar skötsel av utemiljön. Digitaliseringen ökar vår gemensamma kunskap om gårdarna och underlättar vår planering för att göra gårdarna ännu grönare och mer hållbara, säger Johanna Karlsson som är chef förutemiljögruppen.

Tillsammans med kollegornaansvarar Johanna Karlsson för skötseln och utvecklingen av utemiljön i alla de fastigheter som Einar Mattsson fastighetsförvaltning förvaltar åt koncernen och åt andra fastighetsägare.

– Vår avdelning har stor kunskap och vi har ambitioner om att bidra till att fastighetsägare får en hållbar utemiljö. Att harätt underlag är viktigt för våra hållbarhetsambitioner om effektiv bevattning, klimatanpassningar och ökad grönyta. Jag tror att vi med den här digitaliseringen ligger långt fram i förhållande till många andra i branschen, säger Johanna Karlsson.

De digitala kartorna visar vilka ytor som behöver klippas, hur många meter häck som ska beskäras, vilka gårdar som har trätrall som ska oljas och vilka hårda ytor som ska ha snöskottning när det blir vinter. Kartorna underlättar även för en korrekt prisbild vid upphandling av samarbetspartners.

– I verktyget kan vi även lägga in när vi har nyplanteringar som behöver en intensivare skötsel under några år, så att vi lägger resurserna på rätt ställe. Det underlättar också när vi har nyanställda som enkelt kan få den information de behöver om gårdarna, berättar Johanna.

Verktyg som stödjer beräkning av ökad grönska

I förlängningen är all data också ett verktyg när fastighetsägaren har ambitioner om att göra gårdarna mer hållbara enligt grönytefaktor - ett poängsystem för gröna ytor som används i nyproduktion i kommunerna. Planeringen underlättas och det går att följa hur poängen i grönytefaktor ökar med genomförda åtgärder även i befintliga utemiljöer.

– Vi har alltidsom mål att göra gårdarna grönare. Det är viktigt för att vi ska gynna den biologiska mångfalden, och för att grönskan ger svalka heta sommardagar och tar hand om vatten vid skyfall. Genom att vi nu har alla ytor digitaliserade kan vi enkelt beräkna grönytefaktor och se hur den ökar med våra åtgärder, säger Johanna Karlsson.

Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar cirka 14 200 bostäder samt kommersiella lokaler till ett värde om 58 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons 6 000 egna bostäderMed ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en tryggpersonlig och proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheter utgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

”Vi bygger fina lägenheter med bra materialval, och du hittar det där lilla extra”— fredagsporträttet med Åke Strömgren2.12.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Med norrländsk trygghet, lugn och lång erfarenhet och kunskap hanterar platschef Åke Strömgren de flesta utmaningar. Lagkänslan är viktig på projektet Elddonet som han nu basar över. Han är stolt över att bygga Einar Mattsson-lägenheter som har det lilla extra. Ett SM-guld finns att stoltsera över och golf var ingen sport förrän Åke testade på det. Möt honom här:

Fastighetstekniker Yad bygger sin karriär på Einar Mattsson1.12.2022 06:00:00 CET | Nyheter

Vi träffar Yad Javidi för en fika på Luxlampan på Lilla Essingen. Denna nyfikna person började som fastighetstekniker på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB i januari 2019. Nu pluggar han till byggnadsingenjör med inriktning mot renovering, ombyggnad och tillbyggnad (ROT) fram till maj när han examineras. Det är därför vi ses för en fika. Vad har han att berätta nu när hans första praktikperiod snart är avklarad.

”Vi kan lösa de tekniska utmaningar våra kunder står inför” — fredagsporträttet med Einar Storm25.11.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Snabb som få rör sig arbetsledaren för teknisk förvaltning, Einar Storm, genom korridorerna på huvudkontoret. Snöskottningen måste hanteras och även en arbetsledare får fatta snöskyffeln och hjälpa till vid utsatta fastigheter. Sådan tur att matlagning fungerar som stressventil. Han är ännu på jakt efter sitt smultronställe och han avslöjar också en hemlighet. Lär känna Einar Storm: