Kan du din potatishistoria?

Den 26 oktober är det Potatisens dag. Då vill vi rikta extra uppmärksamhet mot vår mest älskade knöl genom att plöja igenom potatisens historiska mylla.

Potatis finns i många olika former, färger och smaker och är rik på mineraler och vitaminer. Olika sorter lämpar sig för olika tillagning, stärkelserik potatis är bra till stekning men inte lika bra till mos som istället blir klistrigt. På OLW går det årligen åt cirka 27 000 ton potatis till chipsproduktionen, och kraven på potatisen är mycket höga för att den ska fungera för chipstillverkning. Potatisen måste kunna odlas i vårt klimat och tåla längre lagring, den ska förstås också kunna bli riktigt goda chips. Men hur blev den lilla bruna knölen till älskade chips egentligen?

Lite potatishistoria – Rudbeck eller Alströmer?

Potatisen kommer ursprungligen från Sydamerika där den odlades av Inka-indianer redan 8000 år f kr. På 1500-talet tog conquistadorerna med sig potatisen till Spanien och därifrån spred den sig sedan långsamt norrut i Europa. Jonas Alströmer från Alingsås började odla potatis 1724 och är den som oftast får äran att ha tagit potatisen till Sverige. Men egentligen var det Olaus Rudbeck som var först med potatisodling, redan 1655 odlade han potatis på sin gård utanför Uppsala.

Potatisens erövring av Europa gick långsamt. Många var skeptiska till den nya konstiga knölen, dessutom växte den i underjorden och där håller som alla vet djävulen till. Potatisen introducerades vid det engelska hovet, men eftersom kockarna inte visste hur den skulle tillagas, slängdes potatisen och istället tillreddes de giftiga bladen. Hela hovet insjuknade och i många år rådde potatisförbud i kungahuset. En schweizisk botaniker spädde på fördomarna då han slog fast att potatisen gav spetälska och otyglad sexualdrift.

På 1800-talet var potatis en viktig gröda i Europa. I Frankrike festade hovet 1767 på potatis och det serverades 20 olika rätter, bara med potatis. På Irland var potatis den enda födan för 40 procent av befolkningen. I mitten av 1800-talet drabbades Irlands potatisplantor av svamp och ruttnade på åkrarna. Det ledde till omfattande svält och nära en miljon människor dog. Under perioden utvandrade 1,5 miljoner till Amerika för att fly svälten.

Potatis på Mars eller i ansiktet?

1995 blev potatis den första grönsaken att odlas i rymden. När Nasa i framtiden sätter de första människorna på Mars planerar de att ha med potatis. Den kommer att odlas både i rymdfärjan på vägen dit och i kolonierna på själva planeten.

Idag är potatis den fjärde viktigaste grödan som odlas i världen. Kina är den största producenten av potatis men det är i Vitryssland det äts mest, ca. 181 kg per capita och år. USA, Frankrike och Storbritannien är storätare av chips. För ett kilo färdiga chips går det åt tre kilo potatis.

Lindrar tandvärk och solsveda

Om du inte vill äta potatisen i olika former finns även andra användningsområden:

• Tvätta ansiktet dagligen med kall pressad potatisjuice för att behandla fläckar i ansiktet
  • Behandla frostbett eller solsveda genom att lägga på råriven potatis
  • Bär en potatis i fickan så lindras både tandvärk och reumatism (gammal inkametod)
  • Bota ditt halsonda genom att lägga en skiva bakad potatis i en strumpa som knyts runt halsen

Om metoderna fungerar låter vi vara osagt. OLW frånsäger sig allt ansvar. Däremot vet vi att den älskade knölen lämpar sig bra i chipsform.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 700 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad (snacks), Kungälv (kex/kakor) och Nöbbelöv (potatislager). Bolaget är en del av den norska börsnoterade Orkla-koncernen, som är den största leverantören av märkesvaror till dagligvaruhandeln i Norden. Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken, som till exempel OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs, Ballerina, Singoalla, Brago m.fl.