Kan du vara en visselblåsare?

På många företag runt om i Sverige händer det en del saker som tyvärr gör att den arbetsplatsen inte är en bra arbetsplats för de som arbetar och verkar där. Det kan vara allt från att det sker utfrysning av personal till att det förekommer fysiska missförhållande som kan göra att arbetsplatsen tillhandahåller en osäker miljö för sina medarbetare och andra verksamma personer.

Annonce

Som medarbetare eller annan berörd person är det inte alltid så lätt att lyfta de problem man ser och även om man gör det så kanske man inte får något gehör. Då kan man behöva göra en anmälan och det kan man göra genom ett visselblåsarsystem. När man gör en anmälan genom ett visselblåsarsystem kan det vara tryggt att veta att man kan göra det anonymt och behöver alltså inte uppge namn eller position.

Vad är ett visselblåsarsystem?

En hel del företag har ett visselblåsarsystem i sin organisation där de hanterar tips om missförhållande från sina medarbetare. Det kan vara information som inte vederbörande vågar lyfta i andra sammanhang eller tips som inte fångas upp i företagets normala rutiner. Tipsen kan röra allt från kränkande behandling och trakasserier till överträdelse av ramverk och även direkt fara för någons välmående.

När man har fått ett tips om att det finns missförhållande i företaget analyserar visselblåsarsystemet tipsen för utvärderung till rätt beslutfattare i företaget.

Det finns ett lagförslag som just nu är under behandling som innebär att alla företag med över 50 anställda har krav på sig att inrätta en visselblåsarfunktion. Detta gäller även kommuner och regioner. Den nya lagen ska möjliggöra det för oberoende personer att sköta samt mota och utreda det rapporterade missförhållandet. Lagen ska också skydda uppgiftslämnaren mot repressalier.

Lagförslaget tros öka visselblåsarfunktionen i vårt samhälle och sekretess och tystnadsplikt ska gälla när ärendet hanteras.

Vad innebär ett effektivt visselblåsarsystem?

Om  man har ett effektivt visselblåsarsystem i sitt företag innebär det bland annat att verksamheten fångar upp aktiviteter och beetende snabbt som i vanliga fall inte visas i interna kontrollfunktioner. En sån sak kan exempelvis vara ett olämpligt beteende av medarbetare i förtroendeställning.