Kan elanvändare bidra till framtidens balanshållning?

Svenska kraftnät har tillsammans med Fortum genomfört ett pilotprojekt inom förbrukningsflexibilitet och energilager. Projektet undersökte om UPS-system, som har primär uppgift att förse elanvändare med nödkraft vid eventuella strömavbrott, skulle kunna användas till att också bidra till att hålla den viktiga balansen i kraftsystemet.

Idén med att använda UPS-systemet* som en reserv är att vid frekvensfall koppla bort en del av den anslutna elförbrukningen från kraftsystemet och istället låta UPS-systemet med dess tillhörande energilager leverera effekten. I pilotprojektet styrdes ett UPS-system i en serverhall och resultatet visar att systemet kan bli en ny resurs som hjälper till att möta kraftsystemets utmaningar.

– I framtiden kommer vi att behöva snabbare reserver än vi har i dagsläget som kan reglera inom några få sekunder och väldigt precist. Projektet visar att UPS-system har en väldigt snabb reaktionstid, att det reglerar enligt Svenska kraftnäts krav och har potential att vara en framtida resurs för att delta på reservmarknaden, säger Niclas Damsgaard, tf chef för Division System på Svenska kraftnät.

Fortum lämnade bud om 0,1 MW på Svenska kraftnäts marknad för frekvensstyrd störningsreserv (FCR-D) för några timmar per dygn. Detta kan ses som en ganska liten volym på en marknad som omfattar omkring 1 200 MW i Norden, men volymen var tillräcklig för att testa en ny typ av resurs och på så sätt bidra till utvecklingen av reservmarknaden. Testerna genomfördes från mitten av mars till och med maj i år och data från testperioden har nu utvärderats.

Projektet har varit lärorikt och både bekräftat vissa antaganden och bidragit med ny kunskap om utmaningar och möjligheter. Svenska kraftnät konstaterar att med nya typer av resurser och tekniska lösningar ökar betydelsen av att tydliggöra de funktionskrav som reserver måste uppfylla för att kunna delta på de olika reservmarknaderna.

– En introduktion av nya typer av resurser på reservmarknaden, som exempelvis UPS-system, skulle bidra till ökad konkurrens och att den totala reglerförmågan i kraftsystemet ökar. Möjligheten att tillföra flexibla resurser kommer att vara avgörande för att hantera de utmaningar som omställningen av kraftsystemet medför, säger Niclas Damsgaard.

Läs hela rapporten på https://www.svk.se/rapporter

*UPS-system = Uninterruptible Power Supply system

För mer information, vänligen kontakta Svenska kraftnäts presstjänst, tel. 010-475 80 10 eller press@svk.se.

Ledning­sgruppen på Svenska kraftnät komplett med tre nya divisionschefer på plats12.10.2018 09:00Pressmeddelande