Kan man jobba med film? Om filmteamets yrkesroller

Film i Väst och Filmarbetarutbildningen ordnar seminarium under Göteborg Film Festival på temat ”Kan man jobba med film? Om filmteamets yrkesroller”. Seminariet hålls på Arena: Första Lång, Första Långgatan 17 B, söndagen den 28 januari klockan 09:30-11:00.

Anmälan sker till susanne.lundberg@filmivast.se märk mejlet ”GIFF seminarium”.

Efterfrågan på filmarbetare är större än någonsin. Inom ett par år förväntas många fler internationella storproduktioner i till Sverige vilket innebär stora möjligheter för de filmarbetare som kan det internationella arbetsprotokollet och som uppfyller fastställda kompetenskrav för sin teamfunktion. Men vilka kunskaper krävs för olika yrkesroller i filmteamet?

Susanne Lundberg, produktionsrådgivare på Film i Väst berättar om framtidens goda jobbutsikter för filmarbetare och hur man får in en fot i branschen om man helt saknar erfarenhet.

Charlotte Gimfalk, utbildningsledare på Filmarbetarutbildningen reder ut vad man behöver kunna för att kvalificera för en specifik teamfunktion och vad som krävs för att få jobb på spelfilm och TV-serier överhuvudtaget.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.