Kan robotar ha humor?

Årets första Axess Magasin bjuder bland annat på robotar och AI. Linda Johansson frågar: kan robotar ha humor? Nils Johan Tjärnlund vill inte överlåta AI åt ingenjörerna. Stefan Fölster skriver om vår digitala vän med dubbla lojaliteter. Nicklas Berild Lundblad om att tänkande maskiner visar hur litet vi vet om oss själva. Och Mats Wiklund intervjuar Svante Lovén om science fiction i litteraturen.

Detta och mycket mer i Axess som utkommer i dagarna till prenumeranterna. I butik den 13 februari. Artiklarna finns tillgängliga digitalt redan nu på www.axess.se och magasinet går att köpa som pdf via: https://axess.bokorder.se/

Frågor om redaktionsexemplar? Kontakta Katarina O'Nils Franke

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​