Kan vi vara ett steg närmare RUT-avdrag för bilverkstäder?

Nu föreslår Finansdepartementet en ny skattereduktion för reparationer, vi hoppas det gäller bilreparationer också, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) som har 2 000 anslutna verkstäder. Den här frågan har SFVF drivit i flera år och även lyft upp med olika myndigheter och verk, nu ser vi ett ”ljus i tunneln”!

Bo Ericsson vd SFVF

I promemorian föreslås att en ny skattereduktion för reparationsarbeten införs för privatpersoner. Förslaget innebär att skattereduktionen som omfattar reparation och underhåll av vitvaror nu utvidgas att omfatta arbete som sker utanför bostaden, exempelvis på en verkstad. Även reparation och underhåll av möbler, hushållsapparater, trädgårdsmaskiner och barnvagnar inkluderas i den nya skattereduktionen.

I promemorian föreslås vidare att Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet även ska omfatta bedrägeribrott, vilket vi anser är utmärkt säger Bo Ericsson.

En undersökning som gjordes genom Däckpanelen på uppdrag av SFVF visar att 22% av de tillfrågade bilägarna uppgav att de kan tänka sig att anlita en svart verkstad. Däckpanelen samlade in 5 000 svar genom en ”pop-up” på ABS Wheels webbsidor. Syftet med undersökningen var att se över frågan kring svartarbeten som ökar.

Då det visat sig att många bilägare är benägna att välja det billigaste alternativet är RUT-avdrag väldigt viktigt för seriösa verkstäders fortsatta existens, avslutar Bo Ericsson.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2022.

Bo Ericsson vd SFVF

Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

Autogruppen ansluter sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

- Vi ser positivt på SFVF:s arbete, i dialogen med myndigheter både i Sverige och inom EU. I den turbulenta tid vi lever i, där agentmodeller och återförsäljaravtal förändras, känns det bra att ha en förening med juridisk kunskap till hjälp. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer också underlätta kommunikationen mellan bilägare och Autogruppens kunder, vilket gynnar bägge parter”, säger Mikael Schöld vd för Autogruppen.

SFVF förstärker med ny medarbetare15.6.2021 13:35:56 CEST | Nyheter

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.