Kan vi vara ett steg närmare RUT-avdrag för bilverkstäder?

Nu föreslår Finansdepartementet en ny skattereduktion för reparationer, vi hoppas det gäller bilreparationer också, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) som har 2 000 anslutna verkstäder. Den här frågan har SFVF drivit i flera år och även lyft upp med olika myndigheter och verk, nu ser vi ett ”ljus i tunneln”!

Bo Ericsson vd SFVF

I promemorian föreslås att en ny skattereduktion för reparationsarbeten införs för privatpersoner. Förslaget innebär att skattereduktionen som omfattar reparation och underhåll av vitvaror nu utvidgas att omfatta arbete som sker utanför bostaden, exempelvis på en verkstad. Även reparation och underhåll av möbler, hushållsapparater, trädgårdsmaskiner och barnvagnar inkluderas i den nya skattereduktionen.

I promemorian föreslås vidare att Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet även ska omfatta bedrägeribrott, vilket vi anser är utmärkt säger Bo Ericsson.

En undersökning som gjordes genom Däckpanelen på uppdrag av SFVF visar att 22% av de tillfrågade bilägarna uppgav att de kan tänka sig att anlita en svart verkstad. Däckpanelen samlade in 5 000 svar genom en ”pop-up” på ABS Wheels webbsidor. Syftet med undersökningen var att se över frågan kring svartarbeten som ökar.

Då det visat sig att många bilägare är benägna att välja det billigaste alternativet är RUT-avdrag väldigt viktigt för seriösa verkstäders fortsatta existens, avslutar Bo Ericsson.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2022.

Bo Ericsson vd SFVF

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.