Kända ansikten ber om hjälp att ta ner övergreppsbilder på barn i Ecpats julkampanj

I årets julkampanj från Ecpat uppmanar Oscar Zia, Veronica Maggio, Shima Niavarani och Sanna Sundqvist folk att hjälpa barnrättsorganisationen med att ta ner övergreppsbilder på barn från nätet.

Ecpat arbetar mot sexuell exploatering av barn, bland annat tar de som enda svenska aktör ner övergreppsbilder på barn från nätet. Med julkampanjen vill organisationen samla in pengar till arbetet med att skydda barn från det upprepade övergreppet det innebär att få bilder spridda på nätet.

Det finns miljoner olika berättelser om hur övergreppsbilder hamnar på nätet. Bilden kan ha tagits av en vuxen eller så kan barnet ha blivit lurad eller hotad att skicka en bild. Oavsett hur den kom till så är det livsviktigt att den tas ner. Det är vårt budskap, säger Jenny Wevill, insamlingsansvarig på Ecpat Sverige.

Kampanjen som är framtagen av Bloomy Ideas och regisserad av Johan von Reybekiel kretsar kring fyra barns berättelser. Vi får genom kända ansikten och röster ta del av barnets perspektiv.

Filmerna bygger på verkliga berättelser om det som dagligen pågår alldeles nära oss. Hemma i barnrummet och badrummet. Just därför har vi valt att spela in i en familjs vanliga hem, säger Ida Jagerfelt, kreatör på Bloomy Ideas.

Vi är otroligt glada och stolta över att det här gänget vill hjälpa oss att nå ut inför julen. Tillsammans kommer vi göra stor skillnad för barn och unga, säger Jenny Wevill.

Arbetsgrupp:

Ecpat:
Jenny Wevill, insamlingsansvarig
Fredrika Fredmark, press- och kommunikationsansvarig
Michal Bäckrud, digitalt

Bloomy:
Max Munck, AD
Ida Jagerfelt, copy
Frida Thunholm, grafisk form
Li-Lie Chemnitz, projektledare

Produktion:
Johan von Reybekiel, regissör
Annika Aschberg, DOP
Florian Dezfoulian, producent

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Det gör vi på flera sätt. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger så att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver även ECPAT Hotline, en webbaserad anmälningssida, samt Ditt ECPAT, där barn och unga kan få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL.

10 miljoner anmälningar av övergreppsmaterial på barn i Project Arachnid24.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Project Arachnid är en plattform och webcrawler utvecklad av Canadian Center for Child Protection som kan hitta bilder och filmer på nätet där barn utsätts för sexuella övergrepp i syfte att ta bort dem. Sedan starten 2016 har nu över 10 miljoner anmälningar gjorts med hjälp av Arachnid och i de flesta fall har det resulterat i att övergreppsmaterialet har tagits ned från nätet.

Rapport: Barn utsätts för sexualbrott i tidig ålder.15.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten “Allt som inte är ett ja är ett nej” som handlar om barns utsatthet för sexualbrott. Rapporten bygger på en unik, svensk undersökning där närmare 13 000 barn mellan 10-17 år har deltagit och berättat om sina erfarenheter av brottsutsatthet och vilka strategier de har för att skydda sig. Utsattheten för brott börjar tidigt. Många barn har utsatts för oönskade nakenbilder, hot och erbjudanden om att sälja bilder innan de nått tonåren.

ECPAT hjälper unga ta ner nakenbilder från nätet23.11.2020 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag lanserar barnrättsorganisationen ECPAT en helt ny tjänst där den som är under 18 år kan få hjälp med nedtagning av nakenbilder som spridits på nätet: Ditt ECPAT. Här kan barn och unga också få stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp samt ta del av andras berättelser. Liknande projekt har gjorts internationellt, men genomförs nu för första gången i Sverige.