Kända ansikten ber om hjälp att ta ner övergreppsbilder på barn i Ecpats julkampanj

I årets julkampanj från Ecpat uppmanar Oscar Zia, Veronica Maggio, Shima Niavarani och Sanna Sundqvist folk att hjälpa barnrättsorganisationen med att ta ner övergreppsbilder på barn från nätet.

Ecpat arbetar mot sexuell exploatering av barn, bland annat tar de som enda svenska aktör ner övergreppsbilder på barn från nätet. Med julkampanjen vill organisationen samla in pengar till arbetet med att skydda barn från det upprepade övergreppet det innebär att få bilder spridda på nätet.

Det finns miljoner olika berättelser om hur övergreppsbilder hamnar på nätet. Bilden kan ha tagits av en vuxen eller så kan barnet ha blivit lurad eller hotad att skicka en bild. Oavsett hur den kom till så är det livsviktigt att den tas ner. Det är vårt budskap, säger Jenny Wevill, insamlingsansvarig på Ecpat Sverige.

Kampanjen som är framtagen av Bloomy Ideas och regisserad av Johan von Reybekiel kretsar kring fyra barns berättelser. Vi får genom kända ansikten och röster ta del av barnets perspektiv.

Filmerna bygger på verkliga berättelser om det som dagligen pågår alldeles nära oss. Hemma i barnrummet och badrummet. Just därför har vi valt att spela in i en familjs vanliga hem, säger Ida Jagerfelt, kreatör på Bloomy Ideas.

Vi är otroligt glada och stolta över att det här gänget vill hjälpa oss att nå ut inför julen. Tillsammans kommer vi göra stor skillnad för barn och unga, säger Jenny Wevill.

Arbetsgrupp:

Ecpat: