Kandidatlistorna klara till kyrkovalet

Vem kan jag rösta på i kyrkovalet? Nu är alla grupp- och kandidatlistor klara, och visar att 29 467 unika individer ställer upp i kyrkovalet den 17 september. Åldersgränsen för att kunna bli vald är 18 år och de flesta av de totalt 71 artonåringarna finns i Lunds och Härnösands stift.

I kyrkovalet har medlemmarna direktinflytande på alla nivåer inom Svenska kyrkan. Man kan rösta i val till församling, stift och kyrkomötet. Foto: Magnus Aronson/IKON

Det är precis två månader kvar till kyrkovalet och idag publiceras alla nomineringsgrupper och kandidater på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval – sökbara geografiskt utifrån stift, kommun och församling. Genom kyrkovalet får medlemmarna möjlighet att rösta på de grupper och personer som ska vara med och besluta om kyrkans liv och verksamhet de kommande fyra åren.
– Fantastiskt att se människors stora engagemang, ca 680 nomineringsgrupper och 29 467 unika personer ställer upp i årets val. Det är 71 personer som är 18 år och den äldsta kandidaten är 101 år, säger Anki Bondesson, kyrkovalledare.

Ännu tid att bli medlem
För den som inte är medlem i Svenska kyrkan men vill ha rösträtt och möjlighet att påverka kyrkans framtid, finns fortfarande möjlighet.

Senast 30 dagar före valet måste anmälan om medlemskap vara registrerad i hemförsamlingen, det vill säga den 17 augusti. När anmälan är registrerad skickas ett skriftligt bevis på medlemskapet till hemadressen. Röstkorten skickas sedan ut till alla röstberättigade i slutet av augusti.
– Vid varje val kommer personer till vallokalerna som vill rösta men som inte är medlemmar. Det är fortfarande möjligt att bli medlem i Svenska kyrkan och därmed vara med och påverka vad Svenska kyrkan är och gör, säger Anki Bondesson.

Ansökningsblankett för medlemskap finns på www.svenskakyrkan.se/blimedlem.

Fakta
Kyrkovalet handlar om vad Svenska kyrkan ska vara och göra. Det kan bland annat handla om hur gudstjänstlivet ska se ut, om barnverksamhet i församlingen, vad som ska ske med kyrkorna och hur hög kyrkoavgiften ska vara.

• Röstberättigad i kyrkovalet är den som fyllt 16 år (senast på valdagen), är medlem i Svenska kyrkan och folkbokförd i Sverige.
  • Cirka 5,2 miljoner personer har chansen att rösta i de tre valen: till kyrkofullmäktige, till stiftsfullmäktige och till kyrkomötet.
  • Röstkortet kommer till folkbokföringsadressen senast den 30 augusti 2017.
  • Förtidsröstning kan ske i hela landet från den 4 september till och med valdagen.

Läs mer: www.svenskakyrkan.se/kyrkoval

Nya avsnitt i ärkebiskopens podcast26.4.2018 08:58Pressmeddelande

En diplomat, en ledamot i Sametinget och en prisbelönt fotograf – det är några av vårens gäster i ärkebiskop Antje Jackeléns podcast "Prata till punkt med ärkebiskopen". Sammanlagt är sex avsnitt inplanerade i vår, det första släpps nu på måndag den 30 april. Det är ett samtal med Patrik Oksanen, journalist och politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning, om digitala svärmar, Harmagedon och guldkalvar. Och om Rysslandspolitik och fake news.