Kändisstafett tjuvstartar Sveriges största spinningevenemang för alla som vill spinna och samtidigt bidra till Barncancerfonden.

Vänner, familj och kända profiler inom sport och underhållning håller i gång cyklar i hela landet den 25–26 mars, under årets största spinningfest Spin of Hope. Under två dagar arrangerar cirka 100 träningsanläggningar spinningpass där alla deltagaravgifter går till Barncancerfondens fortsatta arbete. Redan den 18 mars tävlar folkkära kändisar mitt i Stockholm i en spinningstafett.

Deltagare i mästarlaget och kändislaget som tävlar på Norrmalmstorg i Stockholm 18 mars. Foto: Hans Kullin

Idrottslegender utmanar folkkära kändisar

Nytt för i år är Kändisstafetten den 18 mars, klockan 1117. Mitt på Norrmalmstorg i Stockholm tävlar några av Sveriges mest folkkära profiler såsom Hasse Brontén, Penny Parnevik och Daniel Paris i lag mot mästare som längdhopparen Michel Tornéus, fightern Madeleine Vall och handbollstränaren Staffan Olsson. Under 6 timmar tävlar lagen om att cykla längst distans och ’loppet’ kryddas med extra utmaningar under tiden. Alla är välkomna att heja på lagen på plats, men även att följa stafetten i sociala medier och bidra genom att skänka pengar under hela tävlingen.

- Spin of Hope är ett av våra mest populära och engagerande insamlingsevent och det känns väldigt roligt att vi nu i samband med Kändisstafetten fått flera tunga namn att trampa in pengar till kampen mot barncancer, säger Malin Paulsson, projektledare för Spin of Hope på Barncancerfonden.

- Barn och cancer hör inte ihop. Jag har nära vänner som har slagits mot denna hemska sjukdom, några har vunnit men tyvärr har några även förlorat. Som förälder till två små underbara flickor så knyter det sig alltid i magen när jag hör om barn som drabbas av cancer, då jag automatiskt börjar tänka på mina barn. När jag fick frågan om att delta i Spin of Hope, så var det ingen tvekan om saken. Kan jag hjälpa till på något sätt så gör jag det mer än gärna, säger längdhopparen Michel Tornéus som deltar i mästarlaget.

Mästarlaget består av: Anders Limpar, Staffan Olsson, Madeleine Vall, Michel Tornéus, Challe Berglund.

Kändislaget består av: Hasse Brontén, Penny Parnevik, Daniel Paris, Petra Månström, Shervin Razani, Dragomir Mrsic, Jane Oksanen.

Flera sätt att bidra på

Spin of Hope har samlat in närmare 45 miljoner kronor sedan starten 2009, med upp mot 1300 arrangörer och över 160 000 deltagare. Alla pengar som samlas in under Spin of Hope går till den livsviktiga forskningen och ger stöd till cancerdrabbade barn och deras familjer. Både spinningfantaster och supporters kan bidra på en rad olika sätt och över hela landet.

Några exempel på hur du kan bidra är:

• Anmäl ditt spinninglag och starta en insamling på Spin of Hopes hemsida. Här kan du också skänka en valfri gåva via Swish utan att delta.
  • Köp en Spin of Hope tröja med loggan i Spin of Hopes webshop.
  • Heja på Kändisstafetten live på Norrmalmstorg i Stockholm 18 mars, kl 11-17 och skänk ett bidrag på plats

Om Spin of Hope

• Är Nordens största spinningevent som har en "nystart" efter två års pandemiuppehåll.
  • Går ut på att i lag – eller ensam – hålla i gång en spinningcykel i 12 timmar, alternativt anmäla sig till ett enskilt spinningpass på någon av de träningsanläggningar som är med.
  • Pengarna går till Barncancerfondens fortsatta arbete att finansiera forskning och stödinsatser för de barn, familjer och närstående som drabbas.
  • Deltar gör man i lag om 1–12 personer som turas om att hålla i gång en spinningcykel i 12 timmar. Lagavgiften är 1 500 kronor.
  • Läs mer om hur du anmäler dig själv eller ditt lag på Spin of Hopes hemsida. Där finner du även de platser där Spin of Hopes spinningpass arrangeras. Deltagaravgiften på enskilda Spin of Hope-pass är 150, 250 eller 350 kronor.

Om barncancer

Varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer, och cancer är den vanligaste dödsorsaken för barn 114 år i Sverige. I snitt överlever 85 procent, men det varierar mycket beroende på cancertyp. 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer, till exempel kognitiva nedsättningar, hjärt- och kärlsjukdomar eller sekundär cancer. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige.

Bild från tidigare Spin of Hope event.

Barncancerfonden har sedan 1982 arbetat för att varje cancerdrabbat barn och familj ska överleva, och leva ett gott och långt liv. För att bekämpa barncancer och dess olika konsekvenser utgår Barncancerfondens verksamhet från tre ändamål – forskning och utbildning, råd och stöd samt information.

Sedan 1982 har överlevnaden ökat till cirka 85 procent, men barncancer är trots detta fortfarande den vanligaste dödsorsaken hos barn 1-14 år i Sverige. Tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer är Barncancerfonden den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll och har ett 90-konto, vilket garanterar att pengarna går till rätt ändamål.

Micael Mathsson tillförordnad generalsekreterare för Barncancerfonden17.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under maj månad tillträder Micael Mathsson som tillförordnad generalsekreterare för Barncancerfonden. Micael är sedan 2016 ledamot och vice ordförande i Barncancerfondens styrelse, ett uppdrag han nu lämnar. Därutöver har han lång erfarenhet av verksamhets- och organisationsutveckling som styrelseledamot i flera företag och organisationer samt som grundare till företaget GAIA Leadership.

Week of Hope är tillbaka – eventveckan med insamlingar arrangerade av privatpersoner och föreningar i hela Sverige13.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

23–29 maj är det dags för Week of Hope, eventveckan då eldsjälar ute i landet får möjlighet att arrangera ett eget insamlingsevent för att samla in pengar till arbetet mot barncancer. Under veckan anordnas olika aktiviteter av privatpersoner och föreningar i hela landet för att samla människor i en rolig aktivitet och möjligheten att bidra till Barncancerfondens viktiga arbete.

Sveriges första toppmöte om barncancer – för barncancerdrabbades rätt till ett fullvärdigt liv4.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 11 maj anordnas Sveriges första toppmöte om barncancer. Där samlas ledande experter och politiker för att tillsammans med barncancerdrabbade barn och familjer diskutera långsiktiga lösningar för alla drabbade. Familjer som drabbas av barncancer påverkas livet ut. Av de som överlever barncancer drabbas 70 procent av komplikationer som kan bli märkbara först många år efter avslutad behandling och som ofta kräver omfattande och livslånga insatser.