Kändistät ensemble i säsongsavslutningen för Boendeekonomi är jättekul!

Idag är det premiär för säsongsavslutningen i SBAB:s reklamkoncept Boendeekonomi är jättekul! Det som började med planeringen av världens största inflyttningsfest har lett till en konflikt som mynnar ut i en direktsänd TV-debatt där det en gång för alla ska avgöras: ska boendeekonomi vara jättekul eller måste det vara jättetråkigt? Förutom de ordinarie skådespelarna i serien, Björn Gustafsson, Erik Haag och Nour el Refai, är det en kändistät ensemble som gästar finalen, med Carola Häggkvist, Kalle Moraeus och Marianne Rundström i olika roller.

Inom ramen för konceptet Boendeekonomi är jättekul! har SBAB sedan 2017 tagit ut svängarna i reklamen och utmanat den traditionella bilden av hur en bank ska kommunicera. Det började med en fullsatt show om boendeekonomi i Globen med Sveriges humorelit och året efter lanserades en musikvideo om boendeekonomi som fick över 6,5 miljoner visningar på nätet. I år har temat varit fest. I en serie avsnitt har tittarna fått följa Erik, Björn, och Nour med flera när de har letat bostad åt Björn och därefter planerat för att anordna världens största inflyttningsfest. I de senaste avsnitten stötte de på problem, någon hade bokat av festen och spänningen steg när det visade sig att det var Nour som var sabotör.

I säsongsavslutningen trappas konflikten upp mellan Björn och Nour när de möts i en TV-debatt som leds av SVT-profilen Marianne Rundström. Samtidigt går det vilt till bakom kulisserna – Björn blir allt mer nervös och Kalle Moraeus kämpar på med blöjbyten. Carola är på plats för att göra reklam för sin julshow men en ”olycka” i sminket gör att hennes frisyr måste döljas under en tomteluva.

- Med insikten om att boende och boendeekonomi anses vara svårt och tråkigt men viktigt har vi tagit fram ett reklamkoncept med syfte att på ett underhållande sätt utbilda svenska folket om dessa ämnen. Ambitionen är att göra boendeekonomi roligare, enklare och mindre ångestfyllt. Vi låter humor och kända ansikten vara en bärande del av konceptet. På så sätt blir kommunikationen tillgänglig. Innehållet sticker inte bara ut i bankbranschen utan även i reklam i allmänhet, säger Patrik Söder, marknadschef SBAB.

- SBAB har valt att gå en väg som ingen annan bank har gjort och satsat fullt ut på humor med ett utbildande innehåll. Det tycker jag är väldigt modigt och samtidigt smart – om man vill öka kunskapen om något är det listigt att förklä de lite tråkigare delarna i en rolig dräkt. Där tänker SBAB lite som en förälder som blandar barnens medicin med lite sylt. Fast istället för medicin är det boendeekonomi och istället för sylt är det humor. Man får skratta och samtidigt har man lärt sig massor nästan utan att märka det, säger Erik Haag.

- Det var en fantastisk energi genom hela inspelningen. Skratten var otaliga men när Nour läser lusen av Björn nådde inspelningen något slags crescendo. Ett sanslöst kul minne där det var svårt att behålla en seriös programledarfasad. De publikmagneter som SBAB lyckats fånga var mycket det som lockade mig att vara med. Jag har jobbat med alla vid tidigare tillfällen så jag visste att inspelningen skulle bli både meningsfull och buskul. Sedan var det en väldigt proffsig produktion, säger Marianne Rundström.

Finalavsnittet går att se HÄR

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 397 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2021). Antal medarbetare (FTE) är 797. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Riksbanken tvingas troligen till lappkast20.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

De längre marknadsräntorna har gått upp snabbt sedan årsskiftet i kölvattnet av kraftigt stigande inflation. Det har dragit upp även de längre bundna bostadsräntorna som också väntas fortsätta uppåt. I januari 2025 väntas den femåriga bostadsräntan uppgå till 3 procent jämfört med dagens 1,7 procent. Sannolikheten för en reporäntehöjning redan i år och därmed även höjda rörliga bostadsräntor i närtid har ökat markant, men Riksbanken spås ändå vänta till i februari 2023 för att slippa ett alltför tvärt lappkast. Fönstret att binda räntan billigt håller också på att stängas. Det är några av slutsatserna i SBAB:s rapport Boräntenytt nr 1, 2022 som publiceras idag.

Brett fallande bostadspriser i december3.1.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande

Huspriserna sjönk i alla regioner i december och allra mest i Storgöteborg följt av Norra Sverige. Lägenhetspriserna föll i fyra av sex regioner och som mest i Norra Sverige. Prisnedgångarna på både hus och lägenheter i Norra Sverige de senaste tre månaderna sticker ut jämfört med övriga regioner. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under december.

Trögare marknad för små än för stora lägenheter under 202110.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

SBAB har kartlagt hur bostadsrättsmarknaden, sorterat på olika lägenhetsstorlekar, utvecklades under 2021. För att försöka fånga upp eventuella pandemieffekter har årets siffror jämförts med 2019 med fokus på antal budgivare, förmedlingstid och andel prissänkta bostadsrätter. Sammanställningen visar att det under året varit trögare att förmedla ettor jämfört med övriga bostadsstorlekar, men att det inte varit någon generell försämring för ettor jämfört med innan pandemin, med undantag för marginellt färre budgivare.