SBAB Bank

Kändistät ensemble i säsongsavslutningen för Boendeekonomi är jättekul!

Dela
Idag är det premiär för säsongsavslutningen i SBAB:s reklamkoncept Boendeekonomi är jättekul! Det som började med planeringen av världens största inflyttningsfest har lett till en konflikt som mynnar ut i en direktsänd TV-debatt där det en gång för alla ska avgöras: ska boendeekonomi vara jättekul eller måste det vara jättetråkigt? Förutom de ordinarie skådespelarna i serien, Björn Gustafsson, Erik Haag och Nour el Refai, är det en kändistät ensemble som gästar finalen, med Carola Häggkvist, Kalle Moraeus och Marianne Rundström i olika roller.

Inom ramen för konceptet Boendeekonomi är jättekul! har SBAB sedan 2017 tagit ut svängarna i reklamen och utmanat den traditionella bilden av hur en bank ska kommunicera. Det började med en fullsatt show om boendeekonomi i Globen med Sveriges humorelit och året efter lanserades en musikvideo om boendeekonomi som fick över 6,5 miljoner visningar på nätet. I år har temat varit fest. I en serie avsnitt har tittarna fått följa Erik, Björn, och Nour med flera när de har letat bostad åt Björn och därefter planerat för att anordna världens största inflyttningsfest. I de senaste avsnitten stötte de på problem, någon hade bokat av festen och spänningen steg när det visade sig att det var Nour som var sabotör.

I säsongsavslutningen trappas konflikten upp mellan Björn och Nour när de möts i en TV-debatt som leds av SVT-profilen Marianne Rundström. Samtidigt går det vilt till bakom kulisserna – Björn blir allt mer nervös och Kalle Moraeus kämpar på med blöjbyten. Carola är på plats för att göra reklam för sin julshow men en ”olycka” i sminket gör att hennes frisyr måste döljas under en tomteluva.

- Med insikten om att boende och boendeekonomi anses vara svårt och tråkigt men viktigt har vi tagit fram ett reklamkoncept med syfte att på ett underhållande sätt utbilda svenska folket om dessa ämnen. Ambitionen är att göra boendeekonomi roligare, enklare och mindre ångestfyllt. Vi låter humor och kända ansikten vara en bärande del av konceptet. På så sätt blir kommunikationen tillgänglig. Innehållet sticker inte bara ut i bankbranschen utan även i reklam i allmänhet, säger Patrik Söder, marknadschef SBAB.

- SBAB har valt att gå en väg som ingen annan bank har gjort och satsat fullt ut på humor med ett utbildande innehåll. Det tycker jag är väldigt modigt och samtidigt smart – om man vill öka kunskapen om något är det listigt att förklä de lite tråkigare delarna i en rolig dräkt. Där tänker SBAB lite som en förälder som blandar barnens medicin med lite sylt. Fast istället för medicin är det boendeekonomi och istället för sylt är det humor. Man får skratta och samtidigt har man lärt sig massor nästan utan att märka det, säger Erik Haag.

- Det var en fantastisk energi genom hela inspelningen. Skratten var otaliga men när Nour läser lusen av Björn nådde inspelningen något slags crescendo. Ett sanslöst kul minne där det var svårt att behålla en seriös programledarfasad. De publikmagneter som SBAB lyckats fånga var mycket det som lockade mig att vara med. Jag har jobbat med alla vid tidigare tillfällen så jag visste att inspelningen skulle bli både meningsfull och buskul. Sedan var det en väldigt proffsig produktion, säger Marianne Rundström.

Finalavsnittet går att se HÄR

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

SBAB Bank
SBAB Bank
Svetsarvägen 24
171 04 Solna

0771-45 30 00https://www.sbab.se/

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 397 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2021). Antal medarbetare (FTE) är 797. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

 

Följ SBAB Bank

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SBAB Bank

70 procent av mäklarna tror på ökad efterfrågan på bostäder28.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges storstadsmäklare tror på en starkare efterfrågan på bostäder under årets andra kvartal. Senast optimismen var i närheten av så stor var inför det första kvartalet av 2020, före pandemin. Dessutom tror nästan hälften av mäklarna på stigande bostadspriser vilket är den högsta andelen på tre år, enligt SBAB:s undersökning Mäklarbarometern. De främsta skälen till våryran på bostadsmarknaden är sannolikt ett uppdämt behov av att flytta och en tro på en lägre styrränta.

Nu prövas Riksbankens självständighet gentemot ECB21.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Inflationen fortsatte att sjunka i februari. De globala faktorer som drog upp inflationen i Sverige har utvecklats åt rätt håll vilket talar för fortsatt fallande inflation framöver. Inhemska faktorer i form av ökande arbetslöshet, och – relativt omvärlden – måttliga löneökningar och större räntekänslighet, bör väga tyngre än oron för kronkursen sett till frågan om Riksbanken kan sänka räntan före ECB eller inte. Styrräntan bör sänkas i maj och ytterligare fyra gånger i år. Den rörliga bolåneräntan väntas sjunka under 4 procent till januari nästa år och ner mot 3,3 procent på två års sikt. Givet nuvarande räntesättning och prognos över räntor med olika bindningstider är räntebindningsvalet långt ifrån givet.

30-procentig uppgång i byggkostnaderna bidrar till kompakt mörker i bostadsbyggandet18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Försäljningen av nya bostäder går alltjämt mycket knackigt och bostadsbyggandet tvärdyker. Den genomsnittliga försäljningstiden för de bostäder som ändå säljs ligger på över ett år. Byggkostnader, som på tre år har ökat med över 30 procent, utgör en stor del av problemet. Andelen prissänkta nya bostäder ligger kvar på höga nivåer. Om man bortser från behovet av nya bostäder och tittar på efterfrågan på nya bostäder med hänsyn tagen till hushållens faktiska betalningsmöjligheter, var det under kvartal fyra förra året i stort sett balans i förhållande till utbudet för nya bostäder inom samtliga boendeformer för Sverige som helhet, visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI). Däremot finns stora lokala och regionala variationer, med exempelvis ett överskott på nya bostadsrätter i Västra Götalands län.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye