Kannängen om Einar Mattssons förvaltning: ”För oss är det som en helt ny värld – superproffsigt”

Med nio fastigheter i Stockholms innerstad är Kannängen-koncernen ett väletablerat familjebolag som värdesätter långsiktig och kompetent fastighetsförvaltning. Einar Mattsson fick förtroendet att ta över förvaltningsuppdraget den 1 november 2021.
Vd Charlotta Wikström och hennes far Olle Florén. Foto: John Sandlund

Kärleken till fastigheter går inte att ta miste på när man träffar Charlotta Wikström och hennes far Olle Florén. Olle, snart 90 år men fortfarande djupt engagerad i fastighetsfrågorna, är son till grundaren Sven Florén och har genom åren byggt traditionen vidare. Sedan 2016 är dottern Charlotta vd och representerar således tredje generationen i familjeföretaget. Och redan nu är fjärde generationen beredd att så småningom ta vid.

− Min dotter är utbildad civilingenjör från KTH och arbetar redan i fastighetsbranschen, så successionen är säkrad. Det var förresten hon som tipsade om Einar Mattsson, säger Charlotta glatt. När Olle sedan berättar om sin pappa framgår det att byggmästartraditionen är stark i familjen, precis som hos Einar Mattsson.

− Min pappa Sven föddes 1906 på Kungsholmen och det skulle visa sig att han hade entreprenörskapet i blodet. Han utbildade sig på kvällstid till byggnadsingenjör och när karriären satte fart började han bygga i egen regi. Till de första projekten hörde Stora Mossens Idrottsplats och flera småhusbyggen, bland annat i Södra Ängby samtidigt som Einar Mattsson och hans bror var verksamma där, berättar Olle.

”Det var som att komma hem”
Kannängen-koncernens bestånd omfattar idag nio fastigheter, varav sju i innerstaden och två på Lilla Essingen. Sammanlagt finns det 298 hyreslägenheter och 55 lokaler i fastigheterna. En av dem är en renodlad kontorsfastighet med en speciell historia.

− Vi köpte Skaraborgsbankens gamla fastighet vid Oxtorgsgränd – ett lite skamfilat bankpalats med stor potential. Efter helrenovering blev det en jättefin och attraktiv fastighet. Det är juvelen i kronan i vårt fastighetsbestånd, säger Charlotta stolt och Olle instämmer helhjärtat.

Vad kännetecknar er som fastighetsägare?
− Att vi är långsiktiga. Det är viktigt för oss att våra hus är i gott skick och vi är måna om att vara en bra hyresvärd. Det handlar om att sköta underhållet och göra det lilla extra som många uppskattar. Att bry sig om detaljerna. Då blir hyresgästerna också mer aktsamma, förklarar Charlotta.

Nu har ni valt Einar Mattsson för uppdraget att förvalta samtliga Florénas nio fastigheter. Hur kom ni fram till ert beslut?
− Vi använde oss i många år av ett litet bolag som tyvärr fick problem. Därför behövde vi se oss om efter en ny leverantör. Vi vaskade fram tre alternativ. Ett mindre, ett mellanstort och så ett stort bolag – Einar Mattsson. Under processen kom vi till insikt om att vårt bestånd är så pass stort att det krävs mer struktur och effektivitet än vi hade förut. Vi vill på sikt utöka vårt bestånd och det talade också för att vi behövde en partner med lite mer kapacitet. När vi sedan träffade Einar Mattsson var det som att komma hem. Kulturen, värderingarna, det kändes bara rätt.

Totalförvaltning ger trygghet
− Med ett lite äldre bestånd som vårt är det ett konstant flöde av små och stora projekt, som stambyten. Då är det viktigt att ha koll på ekonomin och en professionell projektledning, förklarar Olle.

− Ja, och det är en trygghet med totalförvaltning på flera sätt. Det kostar mer, men det lönar sig tack vare att allting sköts rationellt och med hög kvalitet. Till exempel fick vi tips om en olovlig andrahandsuthyrning i ett av våra hus. Einar Mattsson tog genast hand om det och inom ett dygn fick vi klarhet i saken. För oss är det som en helt ny värld – superproffsigt!, avslutar Charlotta.

Läs mer om Einar Mattssons Fastighetsförvaltnings olika tjänste-erbjudanden på vår webbplats här

Vd Charlotta Wikström och hennes far Olle Florén. Foto: John Sandlund

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter och bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden kommer Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar cirka 14 200 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägareBolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

”Jag blev positivt överraskad av hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna”– fredagsporträttet med Linda Danneman19.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Linda Danneman är omsorgsfull, nyfiken och driven och har därför testat många olika saker. Efter ett tidigare försök att komma till den familjeägda fastighetskoncernen, lyckades Linda finna en roll här förra året. Den breda kunskapen, all erfarenhet i bolagen och omsorgen om hyresgästerna gör att hon stortrivs på Einar Mattsson. Lär känna Linda i dagens fredagsporträtt:

Lyckad återflytt till renoverad bostadspärla på Södermalm18.4.2024 11:58:11 CEST | Nyheter

I kvarteret Bergsgruvan, i hörnet på Timmermansgatan och Maria Prästgårdsgata, har Einar Mattsson renoverat två av sina fastigheter. Den första fastigheten blev klar redan sommaren 2022 och den andra fastigheten som arkitekten Archibald Frid ritade 1970, färdigställdes i januari 2024. Att som hyresgäst få flytta tillbaka till sin lägenhet efter en renovering är alltid spännande – och kanske särskilt för hyresgästen Birgitta.