Känner du till fördelarna med aktiebolag?

Mindre företag ser det oftast som enklare att starta bolagsformen enskild firma än aktiebolag. I synnerhet med små nystartade företag, som oftast börjar med enbart en person i företaget. Dessutom krävs det ju en investering på 25000 kr för att kunna registrera som aktiebolag

Däremot syns en trend om att intresset för aktiebolag har blivit så stort att det är större än någonsin. Anledningarna lär variera, men några är säkerligen kopplade till att fler ser fördelarna med aktiebolag. De företagare som har visionen om att deras företag ska växa, bör välja aktiebolag för en tryggare ekonomi. Fyra fördelar följer nedan.

• När man driver en enskild firma så står man alltid som personligt ansvarig. Vid eventuell konkurs, så kan skulder från företaget förfölja dig så pass att du slutligen sätts i personlig konkurs. Däremot är ett aktiebolag en juridisk person, vilket gör att du som ägare inte ställs som personligt ansvarig. Kan vara extra viktigt att tänka på om du behöver göra stora inköp av lagervaror eller kanske behöver binda upp dig på långvariga hyreskontrakt.
  • Skattemässiga fördelar med aktiebolag är att man kan ta ut vinstfördelning till lägre skattesats än den du har för din vanliga lön. På det viset kan du även välja att hålla din vanliga lön under brytpunkten och istället lägga till en vinstfördelning vid årets slut. Dessa fördelar har du inte om du driver enskild firma.
  • Längre fram lär du behöva anställa personer till ditt företag och då ökar de ekonomiska riskerna. Det tillkommer fler fasta avgifter och ansvar ställs på andra än bara dig själv.
  • Det är lättare att skilja på företagets och ens egna pengar, bland annat på grund av mer omfattande bokföring.

Lagerbolag är en enkel och snabb lösning för att starta aktiebolag

Ett sätt att starta aktiebolag är att köpa ett färdigt och redan grundat aktiebolag. Detta kallas Lagerbolag och denna metod kan bespara dig tid genom att du slipper långa handläggningstider och kan lägga mer tid och energi på din verksamhet.

Lagerbolag säljs med dess affärshistorik, vilket kan göra att du snabbare arbetar upp bättre kreditvärdighet. Dessutom erhåller du från start bank och F-skatt. En god rekommendation är att försäkra dig om att du får med dig en tillförlitlig styrelse, som hjälper till att stärka företaget, samt en bra revisor.

En annan fördel med lagerbolag är att man kan sätta igång direkt, eftersom du får ett organisationsnummer direkt efter att köpet är verkställt. Du behöver inte ens lägga tid på att genomföra ändringarna hos Bolagsverket, då detta sköts av företaget som sålde lagerbolaget till dig. Däremot tillkommer Bolagsverkets avgifter.