AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

Kanonaden får nytt vindkraftsuppdrag av OX2

AF Gruppens dotterbolag Kanonaden Entreprenad ska utföra anläggningsarbeten för en ny vindpark i Uppvidinge kommun i södra Sverige. Kontraktet uppgår till ca 170 MSEK.

Foto: Joakim Lagercrantz, OX2

Den planerade vindparken Karskruv ligger i Åseda i den östra delen av Kronobergs län. Projektet består av 20 vindkraftverk som kommer producera förnybar el motsvarande den genomsnittliga årsförbrukningen hos 60 000 hushåll.

Kanonaden svarar för byggnation av vägar och fundament samt dragning av vindparkens interna elnät. Driftsättningen av kraftverken är planerad till våren 2023.

Kanonaden har under senare år byggt upp en omfattande erfarenhet av anläggningsuppdrag för vindkraft och genomför nu sitt tredje projekt på uppdrag av OX2.

- Det känns extra bra att vi tillsammans bidrar till att stärka försörjningen av förnybar el i södra Sverige, där det idag råder brist på el, och samtidigt arbeta mot Sveriges nationella mål om hundra procent förnybar elproduktion år 2040, säger Ola Forsell, vd Kanonaden Entreprenad.

OX2 utvecklar, bygger och förvaltar förnybar kraftproduktion. Bolaget har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen, Litauen och Frankrike.

Foto: Joakim Lagercrantz, OX2

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

Kanonaden Entreprenad utför mark- och anläggningsarbeten med spetskompetens inom logistik- och energiprojekt. Företagsgruppen har tolv kontor i Stockholm, Mälardalen och Mellansverige med 350 medarbetare och en omsättning på 1,7 miljarder SEK (2020).

Kanonaden är en del av AF Gruppen, en ledande bygg- och industrikoncern med 5 700 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 27 miljarder NOK (2020) och bolaget är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av HMB ConstructionKanonaden EntreprenadAF Bygg SydAF Härnösand ByggreturerPålplintar och AF Projektutveckling.

OBOS och AF Gruppen deltar i utvecklingen av Skeppsbron i Göteborg7.7.2021 08:44:12 CEST | Pressmeddelande

Skeppsbron i Göteborg är ett unikt stadsutvecklingsprojekt intill Göta älv i centrala Göteborg. Visionen är att Skeppsbron ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid älven och återförena staden med vattnet. AF Projektutveckling har nu tecknat ett intentionsavtal med OBOS Nya Hem för att tillsammans genomföra projektet som omfattar omkring 125 bostadsrättslägenheter. Byggstart för kvarteret beräknas ske 2025.

AF Gruppen och Aker Solutions skapar ett ledande globalt företag för avveckling och återvinning inom offshore1.7.2021 10:47:11 CEST | Pressmeddelande

Idag har AF Gruppen och Aker Solutions signerat ett intentionsavtal (LOI) för att slå samman de två företagens existerande offshore decom-operationer till ett 50/50-ägt bolag med målet att skapa en ledade global aktör för miljövänlig återvinning av offshoreinstallationer. Genom att etablera en renodlad, fokuserad aktör som kan återvinna globala offshoreinstallationer, kan parterna ge ett betydande bidrag till en hållbar, grön omställning av offshoresektorn.