AVAUS MARKETING INNOVATIONS OY

Kanonstart för Avaus i Sverige

Ett dryg halvår efter startskottet i Sverige går Avaus Marketing Innovations nu för högvarv. – Vi har redan en stark kundbas och flera nya kunder på väg in, berättar VD Mikael Thiel, som just nu har händerna fulla med projekt och rekrytering. Det finska moderbolaget hade ett rekordår med en tillväxt på 26 procent, 75 miljoner kronor i omsättning och 9 miljoner i resultat före skatt. Den totala personalstyrkan växte från 62 till 90 personer. På Stockholmskontoret arbetar inom kort tio personer.

Avaus Marketing Innovations grundades i Finland 2007 med IKEA som första kund. Under sommaren 2015 etablerade sig Avaus i Stockholm för att bättre kunna serva de nordiska kunderna med kontor i Stockholm. Avaus ville också få tillgång till nya kunder på en större marknad. Mikael Thiel, som lämnade MRM//McCann för att bli VD på Avaus, säger att han inte sett maken till intresse för de data- och teknologibaserade marknadsföringslösningar Avaus erbjuder.

– Det stora intresset kretsar kring det faktum att våra lösningar genererar starka försäljningsresultat. Vi kombinerar strategi med analys och en vältränad teknologimuskel. Våra Growth Hackers driver kommunikationen med relevant kreativt content. Detta är receptet som leder till säljresultat, säger Mikael. Avaus viktigaste teknologipartners är Adobe, Salesforce och Marketo. – Vi hjälper våra uppdragsgivare att ta i bruk några av de mest avancerade arbetsredskapen för digital marknadsföring som finns att tillgå, säger Mikael.

Den snabbaste tillväxten hade Avaus inom sektorn industriella storföretag. – Den globala tillverkningsindustrin har nu gått in för en storskalig digitalisering av marknadsföring och försäljning. Förändringen är minst lika stor inom B2B som på konsumentsidan, säger B2B-chefen Emma Storbacka. Köpbeteendet har förändrats drastiskt och interaktion med kunder och prospekts sker online. Flera industribolag saknar ännu verktyg och kompetens för analys och automatisering av marknadskommunikationen enligt Storbacka. – Vi hjälper våra uppdragsgivare med att bygga upp sin kompetens i det digitala kundgränssnittet.

Enligt marknadsundersökningsföretaget IDC omsätter den nordiska marknaden för marknadsföringsteknologi ca 2,4 miljarder kronor årligen. Till detta kommer en betydligt större marknad för relaterade tjänster. Sverige motsvarar en dryg tredjedel av hela den nordiska marknaden. Avaus ambition är att kombinera ny teknologi och kompetens inom analysområdet med ett starkt svenskt varumärkeskunnande. Avaus räknar med att ha ca 15 anställda på Stockholmskontoret i slutet av 2016.

Mikael Thiel Emma Storbacka

VD Head of BtoB

+46 705 75 75 75 +46 76 051 8087

AVAUS MARKETING INNOVATIONS OY

+358 20 1500 300http://www.avausmarketing.fi/sv/
Avaus Marketing Innovations är en ledande förnyare av marknadsföringslösningar. Avaus arbetar med både BtoB och BtoC företag med att förbättra marknadsföringens resultat. Avaus lösningar består av kampanjoberoende flerkanalsprogram som baserar sig på analys och utnyttjar nya marknadsföringsteknologier. Avaus har en personal på 90 personer som alla arbetar i syfte att hjälpa uppdragsgivare att skapa resultatorienterad, säljdrivande kommunikation.

Följ AVAUS MARKETING INNOVATIONS OY

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från AVAUS MARKETING INNOVATIONS OY