Kapten Reko flyttar in på Lill-Skansen

Den 4 mars invigs Kapten Rekos högkvarter på Lill-Skansen. Här får både stora och små barn chansen att utforska sambandet mellan djur, natur och maten vi äter i en lekfull miljö.

Kapten Reko leder Reko-spelet.

Sedan Kapten Reko lanserades 2014 har över 15 000 barn i förskolan spelat Rekospelet och nu flyttar Kapten Reko in på Lill-Skansen med sitt högkvarter för lekande lärande. Här får barnen chansen att under lekfulla former utforska frågor som: Var kommer mjölken ifrån? Kan man äta en brun banan?

-Med all den uppskattning vi får från barnen, föräldrarna och pedagogerna tycker vi det är dags att göra Kapten Reko tillgänglig för allmänheten. Nu kan alla ta del av hennes lekande lärande om hållbarhet, säger John Backlund, projektledare på KfS.

På Lill-Skansen har barn och vuxna kunnat bekanta sig med djur och natur sedan 1955. År 2012 invigdes det nya Lill-Skansen, en anläggning med både utomhus- och inomhusdel, klassrum, butik och teater. Det möjliggjordes av projektpartnern KfS som nu ser fram emot den nya installationen.

-I och med att Kapten Reko flyttar in på Lill-Skansen får vi en utmärkt arena för att lära våra drygt 1 miljon besökare varje år att värna om djur och natur. Det är en hjärtefråga för oss, säger Jens Djupa som är pedagog på Lill-Skansen

Bakom Rekospelet och Kapten Reko-installationen på Lill-Skansen står kommunikationsbyrån Concept Store tillsammans med illustratören Anna Westin och scenografen Petter Ljungberg.

För information och frågor kontakta:
KfS John Backlund, john.b@kfstockholm.se alt 070-341 55 10
Skansen Lina Bardach, lina.bardach@skansen.se alt 070-145 37 90

Kapten Reko leder Reko-spelet.

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.