Kareby/Surte dansade sig till SM-guldet - “Vår specialitet”

Under fredagseftermiddagen avgjordes SM-finalen för F17-lag och det blev tillslut förhandsfavoriterna Kareby/Surte Bandy som vann med 3–1 mot Villa Lidköping BK.

Foto: Romus Ramström

Det blev dramatiskt när F17-finalen skulle avgöras på Studenternas under fredagen. Matchen blev först försenad på grund av problem med en ismaskin och efter att ha presenterats och lyssnat till den svenska nationalsången fick lagen åka in i omklädningsrummen igen. Ett avbrott som dock inte tycktes störa spelarna nämnvärt.

– Vi dansade och hade jättekul. Det är vår specialitet innan match. Vi brukar dansa “fuldans”, som vi kallar det, och alla bara släpper loss och har så roligt som möjligt. Vi hittar verkligen en bra energi. För mig blev det till och med mindre nervöst av att gå och vänta. Vi hade varit ute och sett publiken och så kunde vi gå in och samla oss igen. Då visste vi vad som väntade, säger Kareby/Surtes Leah Roos.

När matchen väl kom i gång var det också Kareby/Surte som fick den bästa starten. Redan i den 14:e matchminuten kunde Olivia Geft trycka in en retur till 1–0 och trots ett antal Villa-hörnor emot sig så stod de blåklädda emot. Klara Fischer utökade ledningen strax innan paus och direkt i inledningen av den andra akten fick även Leah Roos skriva in sig i målprotokollet.

– Vi har ett bra spel där många är delaktiga. Vi passar mycket till varandra och vi hittar ett bra spel med stor delaktighet. Det är många som tar för sig och vi hittar varandra, säger Roos.

Villa reducerade till 3–1 genom Elsa Folkesson i den 54:e minuten och hade bud på mer. Laget fick bland annat en straff, men en räddning från Elena Schulz i KS-målet hjälpte laget att hålla undan. Matchen slutade 3–1 och därmed försvarade Kareby/Surte sitt SM-guld från 2020.

– Det var en väldigt skön vinst. Jag tycker vi spelade grymt och det var en jätterolig match, konstaterar en jublande glad Leah Roos som också slår fast att det nu ska firas med mer dans.

– Ja, nu ska vi dansa ännu mer!

Matchfakta F17-final 2022: Kareby/Surte Bandy - Villa Lidköping BK

Mål: 1-0 14’ Olivia Geft, 2-0 37’ Klara Fischer, 3-0 45’ Leah Roos (Vilma Fischer), 3-1 54’ Elsa Folkesson.
Hörnor: KS: 8 (0) VLBK: 10 (0)
Utvisningar: KS: 1x10 min VLBK: -
Publik: 330 personer, Studenternas IP, Uppsala.

Text: Martin Gustafsson

Foto: Romus Ramström

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.