Kari Isomaa från Tvärred föreslås till ny ledamot i Svenska Röda Korsets styrelse

Kari Isomaa föreslås bli ny ledamot i Svenska Röda Korsets styrelse. Val sker vid Svenska Röda Korsets riksstämma i maj. Kari har stor internationell erfarenhet från rödakors- och rödahalvmånerörelsen och näringslivet.

60-årige Kari Isomaa är civilekonom och bor i Tvärred utanför Ulricehamn i Västergötland. Han kom nyligen tillbaka till Sverige efter att ha arbetat många år utomlands. Det senaste uppdraget var som programchef för Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationens arbete i Centralasien och före dess har det varit arbete i bland annat Filippinerna och Nordkorea.

– Kari Isomaa kommer att tillföra styrelsen mycket kompetens om hur den internationella rödakorsrörelsen fungerar och hur det Svenska Röda Korset kan dra nytta av det. Kari har stor erfarenhet av hur det internationella praktiska arbetet går till på fältet, säger valberedningens ordförande Per Lindqvist.

Kari har ett stort internationellt kontaktnät i flertalet nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar. Redan i början av 1980-talet engagerade sig Kari för Svenska Röda Korset som volontär i Göteborg, bland annat genom fängelsebesök och kontaktbesök åt nyanlända flyktingar.

– När jag kom från näringslivet till rödakorsrörelsen insåg jag att det är det här jag vill jobba med. Svenska Röda Korset har en del att lära av hur andra nationella föreningar arbetar, bland annat med att använda teknologin vid kriser och katastrofer, säger Kari Isomaa.

Röda Korsets digitala riksstämma pågår mellan den 23-30 maj 2021.

Kari Isomaa

Digitalt seminarium: Jemens befolkning kan inte vänta!19.2.2021 15:33:06 CETPressmeddelande

Aldrig tidigare har Jemen varit så nära en storskalig hungersnöd. I brist på hjälp och skydd kämpar mer än 24 miljoner människor för att överleva den värsta humanitära krisen i världen. Åratal av krig har orsakat skrämmande fattigdom, brist på sjukvård och undernäring. Sjukdomar som kolera och malaria orsakar stort lidande och ytterst drabbade är barnen. FN kallar nu Jemen för jordens farligaste plats för barn.