Kari Isomaa från Tvärred föreslås till ny ledamot i Svenska Röda Korsets styrelse

Kari Isomaa föreslås bli ny ledamot i Svenska Röda Korsets styrelse. Val sker vid Svenska Röda Korsets riksstämma i maj. Kari har stor internationell erfarenhet från rödakors- och rödahalvmånerörelsen och näringslivet.

60-årige Kari Isomaa är civilekonom och bor i Tvärred utanför Ulricehamn i Västergötland. Han kom nyligen tillbaka till Sverige efter att ha arbetat många år utomlands. Det senaste uppdraget var som programchef för Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationens arbete i Centralasien och före dess har det varit arbete i bland annat Filippinerna och Nordkorea.

– Kari Isomaa kommer att tillföra styrelsen mycket kompetens om hur den internationella rödakorsrörelsen fungerar och hur det Svenska Röda Korset kan dra nytta av det. Kari har stor erfarenhet av hur det internationella praktiska arbetet går till på fältet, säger valberedningens ordförande Per Lindqvist.

Kari har ett stort internationellt kontaktnät i flertalet nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar. Redan i början av 1980-talet engagerade sig Kari för Svenska Röda Korset som volontär i Göteborg, bland annat genom fängelsebesök och kontaktbesök åt nyanlända flyktingar.

– När jag kom från näringslivet till rödakorsrörelsen insåg jag att det är det här jag vill jobba med. Svenska Röda Korset har en del att lära av hur andra nationella föreningar arbetar, bland annat med att använda teknologin vid kriser och katastrofer, säger Kari Isomaa.

Röda Korsets digitala riksstämma pågår mellan den 23-30 maj 2021.

Kari Isomaa

Mörkt kapitel i svensk historia vinner Röda Korsets journalistpris 202112.5.2021 09:47:46 CEST | Pressmeddelande

Randi Mossige-Norheim, Thomas Kanger och Magnus Arvidson vinner 2021 års journalistpris för dokumentärserien Vipeholmsanstalten från Sveriges Radio. Vipeholms sjukhus var en gång Sveriges största så kallade sinnesslöanstalt. Där skulle de som inte passade in någon annanstans förvaras. De kallades svårskötta, obildbara och sinnesslöa. Men vad hände egentligen bakom de låsta dörrarna på anstalten?

Sydasien på randen till humanitär kris 30.4.2021 12:48:30 CEST | Pressmeddelande

En humanitär kris hotar Sydasien där mer än 200 000 människor infekteras i covid-19 varje dag. Regionen är snabbt på väg att bli ett nytt globalt epicentrum i coronapandemin. Denna våg som är både dödligare och mer smittsam än tidigare överväldigar sjukhus och sociala system. Ytterst slår den med full kraft mot hundratals miljoner redan fattiga och sårbara människor vars oro och utsatthet bara ökar.