Karin Johannesson blir biskop i Uppsala stift

I den andra omgången fick Karin Johannesson flest röster och blir Uppsala stifts nästa biskop. Av de 594 avgivna rösterna gick 60,1 procent till Karin Johannesson.

Totalt är knappt 700 röstberättigade. Hälften är präster och diakoner som har tjänst i Uppsala stift och dess församlingar och lika många är elektorer som har utsetts av de lokala kyrkofullmäktige. Nu är den process färdig som inleddes med nomineringsval i september och som följts av att kandidaterna fått göra sig kända för de röstande och övriga boende i Uppsala stift.

Karin Johannesson vigs till biskop den 3 mars och det sker i högmässan klockan 11.00 i Uppsala domkyrka.

Biskopen är den högste kyrklige ledaren i stiftet. Till de viktigaste uppgifterna hör att:

• Leda och inspirera kyrkan i stiftet och att se till att kyrkans lära och ordning följs.
  • Vara ordförande i domkapitel och stiftsstyrelse
  • Anta stiftets präst- och diakonkandidater samt viga dem till tjänst i Svenska kyrkan
  • Visitera stiftets församlingar. Biskopen besöker då församlingarna för att inspirera samt ibland möta olika medarbetare enskilt i rådgivande samtal.
  • Hålla regelbunden kontakt med präster och diakoner, både tjänstgörande och blivande.  Här fungerar kontraktsprostarna som biskopens "förlängda arm" i de kontrakt som stiftet är uppdelat i.
  • En biskop har också uppdrag i hela Svenska kyrkan utöver sitt egna stift, där bland annat överläggningar med de andra biskoparna ingår.

Biskopen i Uppsala stift är en av två biskopar i Uppsala stift där även ärkebiskop Antje Jackelén är verksam.

All information om biskopsvalet finns på www.svenskakyrkan.se/uppsalastift/biskopsval-2018

och slutgiltig räkning sker den 8 november.