Karin Johansson lämnar Svensk Handel – blir vice VD för Svenskt Näringsliv

Efter åtta år som VD för Svensk Handel lämnar Karin Johansson uppdraget. Hon kommer i stället att gå in i rollen som vice VD för Svenskt Näringsliv.

Karin Johansson har varit Svensk Handels VD sedan 2013.

- Karin Johansson har lett Svensk Handel med stor framgång sedan 2013. Tillsammans med Svensk Handels medarbetare har hon med goda resultat målmedvetet arbetat utifrån medlemmarnas behov och för att säkerställa goda villkor för handeln i Sverige. Jag är mycket tacksam över det nära samarbete jag haft förmånen att ha med Karin och jag är helt övertygad om att Karin, med sitt ledarskap, engagemang och sin breda erfarenhet, kommer att bidra till att göra Svenskt Näringsliv till en ännu starkare röst i samhällsdebatten, säger Svensk Handels styrelseordförande, Anders Svensson som också är ledamot i Svenskt Näringslivs verksamhetsstyrelse.

Svensk Handels styrelse inleder omedelbart arbetet med att hitta en efterträdare. Styrelseordförande, Anders Svensson, framhåller att rollen som VD för Svensk Handel innebär en möjlighet att få leda en mycket välfungerande organisation i en, för handeln, spännande och transformativ tid.

- Det har varit åtta fantastiskt lärorika och spännande år. Jag känner djup tacksamhet för förtroendet att få leda Svensk Handel och är samtidigt entusiastisk inför den nya roll som väntar mig på Svenskt Näringsliv, säger Karin Johansson och fortsätter:

- Handeln är en bransch i snabb förändring. Det saknas verkligen inte utmaningar. Men jag slutar aldrig imponeras av den kraft och kreativitet som branschen gång på gång visar. Det har varit en förmån att få vara med på resan under så många år.

Karin Johansson tillträdde uppdraget som VD för Svensk Handel 2013. Hon tillträder uppdraget på Svenskt Näringsliv senast i februari 2022 och behåller sin roll i Svensk Handel fram till dess.

Karin Johansson har varit Svensk Handels VD sedan 2013.
Anders Svensson är Svensk Handels styrelseordförande.

Modehandelns återhämtning fortsätter10.9.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för augusti visar att kläd-och skohandeln fortsatt går starkt efter många och långa pandemimånader. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 26,2 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökar med 22,5 procent. Jämfört med 2019 ökar klädförsäljningen, uppbackad av en stark e-handel, med 3,5 procent, medan skohandeln backar med 14 procent.

Uppdämt köpsug ger fart åt kläd- och skohandeln12.8.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för juli visar att kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,6 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 20,2 procent. Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent.