Karin Ottosson blir ny kanslichef för Vision

Fackförbundet Vision har from 1 oktober en ny kanslichef, det blir Karin Ottosson som efterträder Mona Tapper som går i pension.

Karin Ottosson har arbetat på Vision sedan 1997 och var senast utvecklingschef. Hon har varit med och drivit flera viktiga förändringsresor, inte minst när SKTF blev Vision 2011 och man vände den negativa medlemsutvecklingen. Idag är Vision 199 000 medlemmar och ökar för nionde året i rad.

- Jag är jätteglad för förtroendet att leda Visions kansliorganisation. Visions förbundsmöte, som är vårt högst beslutande organ, har just fattat viktiga beslut som bland annat handlar om att Vision ska ha fler medlemmar och öka vår fackliga styrka. Ett tydligt uppdrag till hela förbundet. Och jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta utveckla kansliets arbete med förverkliga det målet. En av uppgifterna är att ge ett bra och konkret stöd åt Visions förtroendevalda och att ge stöd åt Visions medlemmar genom bra rådgivning. Vi ska alltid vara relevanta, säger Karin Ottosson.

- Jag är väldigt glad att Karin Ottosson tackade ja till att leda Visions kansli som är helt avgörande för rådgivning  till och dialog med Visions 199 000 medlemmar och 13 000 förtroendevalda i hela landet. Vår samlade kraft ska användas till att varje medlem ska få ut så mycket som möjligt av sitt arbetsliv och för att påverka arbetslivet i den riktning Visions medlemmar vill. Jag vet att Karin bär med sig mycket kunskap och energi in i det arbetet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.

För mer info:

Karin Ottosson: 070 317 6378 eller karin.ottosson@vision.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet19.10.2020 14:18:51 CESTPressmeddelande

Fredagen den 23 oktober bjuder nio fackförbund in representanter för regering, myndigheter, kommuner och forskning till en gemensam hearing om det brottsförebyggande arbetet. Medarbetarna i samhällsbärande yrken spelar en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet. Men uppdraget behöver förtydligas och prioriteras av politiker och arbetsgivare för fungera mer effektivt. Målet med hearingen är att diskutera hur vi kan förbättra förutsättningarna att lyckas med brottsbekämpningen.

Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet19.10.2020 13:55:42 CESTPressmeddelande

Göteborg tar steget mot Sveriges första kollektivavtal mot sexuella trakasserier30.9.2020 15:38:32 CESTPressmeddelande

Sexuella trakasserier är ett omfattande samhällsproblem som inte minst aktualiserades i samband med #Metoo. På arbetsplatserna drabbas inte bara individen som utsätts, utan hela arbetsplatsen. Nu har Göteborgs stad, som första kommun i Sverige, beslutat om att tillsammans med parterna ta fram ett avtal som bland annat reglerar roll och ansvarsfördelning gällande sexuella trakasserier och kränkningar med utgångspunkt i diskrimineringslagen, organisatorisk- och social arbetsmiljö och systematisk arbetsmiljöarbete.