Schibsted

Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet

Dela
I januari 2020 tillträder Karin Pettersson som ny kulturchef på Aftonbladet. ”Hon är en lysande publicist, skribent och debattör. Karin Pettersson brinner för vår tids största fråga, digitaliseringen och plattformarna och de omvälvande förändringar vi står inför. Hon är en intellektuell person med kvällstidningens glimt och känsla för läsaren. Jag ser fram mot en modig, samtida och framtida kulturjournalistik”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet. Hon tillträder i januari 2020.
Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet. Hon tillträder i januari 2020.

Karin Pettersson är en rutinerad redaktör och publicist med gedigen erfarenhet från både journalistiken och politiken. Hon är en av grundarna till tidskriften Fokus där hon mellan 2007 och 2009 arbetade som chefredaktör. Mellan 2010 och 2018 var hon politisk chefredaktör på Aftonbladet. Senast har hon byggt upp Schibsteds avdelning för Public Policy och engagerat sig internationellt i frågor kring journalistiken och tech-plattformarna. Nu återvänder hon till Aftonbladet där hon tar över som kulturchef den 20 januari nästa år.

– Jag älskar Aftonbladet och har saknat journalistiken. Jag är glad att jag haft möjligheten att arbeta med policyfrågor kring hur den digitala omvälvningen påverkar medierna och demokratin och stolt över att Schibsted sätter dem högt på dagordningen. Men det är en stor lycka för mig att komma tillbaka till journalistiken i den här rollen, säger Karin Pettersson, tillträdande kulturchef.

2016 fick Karin Pettersson det prestigefulla Nieman-stipendiet, vilket gav henne möjlighet att under ett år studera journalistik, idéhistoria och teknik på de amerikanska lärosätena Harvard och MIT. Det var också där hon tillsammans med journalisten Martin Gelin började skriva den uppmärksammade och Augustprisnominerade boken ”Internet är trasigt”. 

– Det är en dramatisk tid vi lever i, och vi står inför stora förändringar. Kulturen och kulturpolitiken är en spelplats för några av de viktigaste och svåraste frågor som vi har att hantera framöver, säger Karin Pettersson och fortsätter:

– Aftonbladet Kultur är unik i det svenska medielandskapet eftersom den är vänster i en tid när de flesta stora kultursidor har en liberal eller konservativ utgångspunkt. Runtom i världen förs nu en intensiv och radikal debatt  om jämlikhet, klimatkris, ekonomi, makt, mening och teknik. Den debatten behöver en hemvist i Sverige och Aftonbladet Kultur bör vara den platsen.

Karin Pettersson efterträder Åsa Linderborg, som efter tio år som kulturchef slutade i somras.

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, tillträdande kulturchef på Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@schibsted.com
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet. Hon tillträder i januari 2020.
Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet. Hon tillträder i januari 2020.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com
Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye