Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet

I januari 2020 tillträder Karin Pettersson som ny kulturchef på Aftonbladet. ”Hon är en lysande publicist, skribent och debattör. Karin Pettersson brinner för vår tids största fråga, digitaliseringen och plattformarna och de omvälvande förändringar vi står inför. Hon är en intellektuell person med kvällstidningens glimt och känsla för läsaren. Jag ser fram mot en modig, samtida och framtida kulturjournalistik”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet. Hon tillträder i januari 2020.

Karin Pettersson är en rutinerad redaktör och publicist med gedigen erfarenhet från både journalistiken och politiken. Hon är en av grundarna till tidskriften Fokus där hon mellan 2007 och 2009 arbetade som chefredaktör. Mellan 2010 och 2018 var hon politisk chefredaktör på Aftonbladet. Senast har hon byggt upp Schibsteds avdelning för Public Policy och engagerat sig internationellt i frågor kring journalistiken och tech-plattformarna. Nu återvänder hon till Aftonbladet där hon tar över som kulturchef den 20 januari nästa år.

– Jag älskar Aftonbladet och har saknat journalistiken. Jag är glad att jag haft möjligheten att arbeta med policyfrågor kring hur den digitala omvälvningen påverkar medierna och demokratin och stolt över att Schibsted sätter dem högt på dagordningen. Men det är en stor lycka för mig att komma tillbaka till journalistiken i den här rollen, säger Karin Pettersson, tillträdande kulturchef.

2016 fick Karin Pettersson det prestigefulla Nieman-stipendiet, vilket gav henne möjlighet att under ett år studera journalistik, idéhistoria och teknik på de amerikanska lärosätena Harvard och MIT. Det var också där hon tillsammans med journalisten Martin Gelin började skriva den uppmärksammade och Augustprisnominerade boken ”Internet är trasigt”.

– Det är en dramatisk tid vi lever i, och vi står inför stora förändringar. Kulturen och kulturpolitiken är en spelplats för några av de viktigaste och svåraste frågor som vi har att hantera framöver, säger Karin Pettersson och fortsätter:

– Aftonbladet Kultur är unik i det svenska medielandskapet eftersom den är vänster i en tid när de flesta stora kultursidor har en liberal eller konservativ utgångspunkt. Runtom i världen förs nu en intensiv och radikal debatt  om jämlikhet, klimatkris, ekonomi, makt, mening och teknik. Den debatten behöver en hemvist i Sverige och Aftonbladet Kultur bör vara den platsen.

Karin Pettersson efterträder Åsa Linderborg, som efter tio år som kulturchef slutade i somras.

Karin Pettersson, tillträdande kulturchef på Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@schibsted.com
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.