Karin Pettersson invald i WAN-IFRA:s exekutiva styrelse

Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, blir ny ledamot i den exekutiva styrelsen för The World Association of News Publishers (WAN-IFRA). Hon går in i styrelsen tillsammans med den nye ordföranden Fernando de Yarza López-Madrazo och åtta andra ledamöter. Med Karin Pettersson i WAN-IFRA:s styrelse utökar Schibsted sitt engagemang i internationella mediefrågor.

Karin Pettersson till WAN-IFRA:s exekutiva styrelse.

– Pressfriheten är under attack runtom i världen. Därför är det viktigt att mediehus och publicister samarbetar för att främja den oberoende journalistiken. WAN-IFRA är en organisation som samlar aktörer från hela världen, och därför förmår tala med en stark röst, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted.

Den nya styrelsen för WAN-IFRA valdes under organisationens 71:a årskonferens i Glasgow, Skottland, förra veckan. Styrelsearbetet leds av Fernando de Yarza López-Madrazo, som också är ordförande för Henneo, en av Europas största mediegrupper med bas i Spanien.

Fernando de Yarza López-Madrazo drivs av ett stort engagemang för oberoende och fria medier, och tillägnade sitt utnämnande för de journalister och publicister som lever under hot. Han lyfte i sitt installationstal särskilt kvinnliga journalister och redaktörer, samtidigt som han berättade om sin egen farmor som 24 års gammal ärvde en tidning och fick verka som redaktör i ett land styrt av en diktator.

Uppdraget för WAN-IFRA ligger helt i linje med detta engagemang, att skydda journalisters och publicisters rättigheter samt att främja oberoende media. Organisationen delar information och goda exempel kopplat till affärs- och teknikutveckling och verkar som en kunskapsnod för publicister, medieorganisationer och dess underleverantörer.

WAN-IFRA är en världsomspännande organisation för nyhetspublicister. Det globala nätverket består idag av 3 000 mediebolag och digitala entreprenörer, vars legitimitet baseras på 80 publicistiska medlemsorganisationer som representerar hela 18 000 olika nyhetskällor och tidningar från 120 länder.

Karin Pettersson till WAN-IFRA:s exekutiva styrelse.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.