Karin Pettersson invald i WAN-IFRA:s exekutiva styrelse

Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, blir ny ledamot i den exekutiva styrelsen för The World Association of News Publishers (WAN-IFRA). Hon går in i styrelsen tillsammans med den nye ordföranden Fernando de Yarza López-Madrazo och åtta andra ledamöter. Med Karin Pettersson i WAN-IFRA:s styrelse utökar Schibsted sitt engagemang i internationella mediefrågor.

Karin Pettersson till WAN-IFRA:s exekutiva styrelse.

– Pressfriheten är under attack runtom i världen. Därför är det viktigt att mediehus och publicister samarbetar för att främja den oberoende journalistiken. WAN-IFRA är en organisation som samlar aktörer från hela världen, och därför förmår tala med en stark röst, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted.

Den nya styrelsen för WAN-IFRA valdes under organisationens 71:a årskonferens i Glasgow, Skottland, förra veckan. Styrelsearbetet leds av Fernando de Yarza López-Madrazo, som också är ordförande för Henneo, en av Europas största mediegrupper med bas i Spanien.

Fernando de Yarza López-Madrazo drivs av ett stort engagemang för oberoende och fria medier, och tillägnade sitt utnämnande för de journalister och publicister som lever under hot. Han lyfte i sitt installationstal särskilt kvinnliga journalister och redaktörer, samtidigt som han berättade om sin egen farmor som 24 års gammal ärvde en tidning och fick verka som redaktör i ett land styrt av en diktator.

Uppdraget för WAN-IFRA ligger helt i linje med detta engagemang, att skydda journalisters och publicisters rättigheter samt att främja oberoende media. Organisationen delar information och goda exempel kopplat till affärs- och teknikutveckling och verkar som en kunskapsnod för publicister, medieorganisationer och dess underleverantörer.

WAN-IFRA är en världsomspännande organisation för nyhetspublicister. Det globala nätverket består idag av 3 000 mediebolag och digitala entreprenörer, vars legitimitet baseras på 80 publicistiska medlemsorganisationer som representerar hela 18 000 olika nyhetskällor och tidningar från 120 länder.

Karin Pettersson till WAN-IFRA:s exekutiva styrelse.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Anna Careborg fortsätter som publisher på SvD – Fredric Karén i ny roll15.10.2019 14:37:29 CESTPressmeddelande

Anna Careborg blir permanent chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet i samband med att Fredric Karén går in i en ny och övergripande redaktionell roll i Schibsted. Fredric Karéns uppdrag blir att bistå i den digitala transformationen och stärka samarbetet mellan redaktionerna. Samtidigt fortsätter Anna Careborg det förändringsarbete som ska ta Svenska Dagbladet till en ny position på mediemarknaden.

MindApps tar in Schibsted som investerare och ökar den internationella expansionstakten15.10.2019 09:56:16 CESTPressmeddelande

Svenska MindApps som bl a står bakom den väletablerade Mindfulness Appen har tagit in kapital med Schibsted som investerare i syfte att skala upp bolaget. Redan idag finns appen översatt till tretton språk och har över tre miljoner nedladdningar. I Sverige och Norge är Mindfulness Appen den mest populära i sitt segment. För Schibsted innebär investeringen att fokuset inom healthtech stärks ytterligare.