Karin Schreil blir EVRY Sveriges nya executive vice president

(Stockholm, 14 januari, 2019) Karin Schreil (48) har utnämnts till executive vice president för EVRY Sverige. Hon börjar på sin nya position i maj 2019.

Med ledande befattningar så som Vice VD för Capgemeni, VD för CSC (DXC) i Sverige och även Sector Vice President för CGI Sverige har Karin Schreil lång och gedigen erfarenhet från den nordiska IT-branschen. Sedan 2015 har hon varit VD för Fujitsu i Sverige med ansvaret för Norden/Skandinavien, den rollen lämnar hon nu bakom sig för att istället börja i sin nya roll som executive vice president för EVRY Sverige.

– Karin Schreils bakgrund inom digital transformation, konsultverksamhet, applikationer och infrastruktur passar perfekt för EVRY, som är en holistisk leverantör av IT- och digitala tjänster. Hennes imponerande meriter från denna bransch och hennes starka ledarskap gör att jag är övertygad om att hon kommer att vara en viktig del av vår resa framöver, säger EVRYs koncernchef, Per Hove.

Affärsområdet Sverige i EVRY, med ca 1 700 anställda, har en stark position på den svenska IT marknaden med en årlig omsättning på ca 3,4 miljarder kronor. I den senaste rapporten från Radar, som den ledande leverantören av lokal faktabaserad insikt för den nordiska IT-industrin, är EVRY rankad bland de fem bästa leverantörerna inom användarrelaterade IT- och konsulttjänster.

Karin Schreil har en civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och en examen i företagsekonomi.

Hon är styrelseledamot i Svenskt Näringsliv och i IT & Telekomföretagen.

Karin är också engagerad i mångfaldsfrågor inom företag och var mentor för kvinnliga ledare i IT & Telekomföretagen samt deltog i IT & Telekomföretagens Womentor-program mellan 2011 och 2016.

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2017 en omsättning på NOK 12,6 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista. www.evry.com.

EVRY kvartalsrapport för andra kvartalet 2019 visar på tillväxt inom konsulttjänster och applikationstjänster, vilket driver en gynnsam intäktsmix och stöder den strategiska inriktningen12.7.2019 07:01:02 CESTPressmeddelande

(Fornebu, 12 juli 2019) EVRY redovisar ett rörelseresultat för andra kvartalet 2019 på 3 178 milj. NOK, jämfört med 3 286 milj. NOK under andra kvartalet 2018. Rörelseintäkterna för första halvåret 2019 var 6 507 milj. NOK, upp från 6 494 milj. NOK jämfört med samma period förra året. Justerat för valutakurseffekter och förvärv var den organiska tillväxten 0,1 % under första halvåret 2019 jämfört med första halvåret 2018. Financial Services redovisade positiv organisk tillväxt under andra kvartalet, medan andra områden påverkades av säsongsvariationer.