Karin Smirnoff är Årets författare 2020

Tidningen Visions läsare har röstat fram Karin Smirnoff till Årets författare 2020. Hon får utmärkelsen för sin bok ”Sen for jag hem”, som är den tredje och sista i romantriologin om Jana Kippo. Priset består av 10 000 kronor.

Romanerna om Jana Kippo och invånarna i byn Smalånger kan beskrivas som action i glesbygd. Här finns historier om mörka hemligheter, missbruk, övergrepp och religiös fanatism. Böckerna har hyllats av både kritiker och läsare. Bokrättigheterna har sålts till ett tiotal länder och ska bli tv-serie.

Karin Smirnoff är glad men lite överraskad av responsen. Om Tidningen Visions pris säger hon:

-  Alla pris är häftiga på sitt sätt, att detta är ett läsarpris är speciellt. Då är det många som har läst och fått ut något av mina böcker.

I en intervju med Tidningen Vision berättar Karin Smirnoff om den speciella stil som utmärker hennes skrivande; lite kärv och avskalad. Stilen går tillbaka till 1990-talet när Karin Smirnoff försökte lära sig att skriva på maskin. Det gick sådär med tangenterna, vilket fick henne att förenkla ord, skriva ihop, skippa skiljetecknen och hoppa över stor bokstav.

- Jag upptäckte att det händer spännande saker när man plockar bort ord och beskrivningar. Mycket i vårt språk har vi inom oss, säger hon.

Tidningen Visions utmärkelse Årets författare har delats ut i 27 år. Bland tidigare vinnare finns Thord Eriksson, Stina Wollter, Johannes Anyuru, Fredrik Backman, Jonas Hassen Khemiri, Lena Andersson, Jonas Gardell, Leif GW Persson, Stieg Larsson, Camilla Läckberg, Elsie Johansson, Henning Mankell, Bodil Malmsten och Kerstin Ekman.

En längre intervju med Karin Smirnoff publiceras i det senaste numret av Tidningen Vision: Karin Smirnoff är Årets ­författare 2020 — Vision

För mer information kontakta Åsa Bolmstedt, chefredaktör för Tidningen Vision, tfn 08- 789 64 54.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Dåliga förutsättningar för upphandlare gör det svårare att nå hållbarhetsmålen24.2.2021 06:30:00 CETPressmeddelande

Offentlig upphandling är ett viktigt redskap för att nå de globala målen i Agenda 2030 och världens åtaganden enligt Parisavtalet. Men många upphandlare saknar förutsättningar att arbeta strategiskt, visar en ny undersökning från fackförbundet Vision. Hög arbetsbelastning, otydliga mål och brist på kompetensutveckling sätter käppar i hjulet för hållbarhetsarbetet.

Hållbara krav - en rapport om offentlig upphandling24.2.2021 06:00:00 CETPressmeddelande

Offentlig upphandling omsätter årligen minst 780 miljarder kronor. Det motsvarar närmare en femtedel av BNP. Upphandling är avgörande för att nå ökad social och miljömässig hållbarhet, och därmed de globala målen i Agenda 2030 och Parisavtalet. Denna undersökning bland Visions medlemmar som arbetar som upphandlare visar att kommuner och regioner har stora möjligheter att strategiskt använda sitt inköpsarbete för att nå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt speglar svaren en frustration över att upphandlingen inte används som ett strategiskt verktyg i tillräckligt hög utsträckning. Dels handlar det om det faktiska utrymmet att jobba med detta – anställda måste ha rimlig arbetsbelastning och tillräckliga stödresurser för att kunna bidra i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt.

Jämställda villkor nödvändigt för att bryta stressrelaterad ohälsa11.2.2021 11:22:30 CETPressmeddelande

Vision välkomnar regeringens fokus på jämställdhet i den nya arbetsmiljöstrategin. Vision har under lång tid pekat på de ojämställda förutsättningarna för chefer och medarbetare i den kvinnodominerade omsorgen. Det handlar om dåliga villkor för ledarskapet, stress och en orimligt hög arbetsbelastning. Brister som drabbar såväl den enskilde medarbetaren som omsorgstagare och medborgarna i verksamheterna.