Karin Torneklint fortsätter som förbundskapten

Karin Torneklints uppdrag som förbundskapten skulle ha avslutats efter utomhussäsongen 2020 men utifrån förändringarna i omvärlden och kring mästerskapsåret har förbundsstyrelsen beslutat att förlänga detta uppdrag med ett år. Den rekryteringsprocess kring ny förbundskapten som startats skjuts därigenom fram till våren 2021.

- I den på många sätt osäkra och speciella situation vi befinner oss är det viktigt med kontinuitet och trygghet. Något som också många aktiva och tränare betonat i de kontakter som jag haft. Karin är väldigt uppskattad och har ett stort stöd i landslaget så det känns mycket bra att vi kommit fram till den här lösningen. Det har också varit viktigt att Karin verkligen vill och har energin och engagemanget som krävs och den bekräftelsen har jag också fått, säger Stefan Olsson, Generalsekreterare Svensk Friidrott.

-Jag känner stor tacksamhet över det förtroende som styrelsen och Stefan visar genom det här beslutet. Jag känner mig väldigt motiverad att bidra till att våra aktiva får en stabilitet genom den här tuffa perioden, och de bästa möjliga förberedelserna för de säsonger som kommer. Vårt gemensamma mål blir nu återigen OS i Tokyo och Finnkampen på hemmaplan och det känns väldigt inspirerande trots den situation som råder, säger Karin Torneklint, förbundskapten Svensk Friidrott.

Karin Torneklint tog över som förbundskapten efter inomhussäsongen 2013 och skulle 2020 ha avslutat sina andra olympiska fyraårscykel. Förlängningen gör nu att Torneklint kommer att vara den förbundskapten som innehaft rollen längst.