Karl Dingertz ny tf chef för Stockholms stifts servicebyrå

Stockholms stift rekryterar tillförordnad internt när Thorbjörn Larsson blir ny generalsekreterare för Barncancerfonden.

Thorbjörn Larsson lämnar sin anställning vid Stockholms stift och chef för Servicebyrån i Stockholms stift för att bli ny generalsekreterare vid Barncancerfonden.

– Vi gläds med Thorbjörn och tackar för hans stora insats med att starta och bygga upp Servicebyrån i Stockholms stift, säger Birgitta Ödmark, stiftsdirektor.

Från den 1 november kommer Karl Dingertz, i dag affärs- och verksamhetsutvecklare vid Servicebyrån, att tillförordnas som chef för Servicebyrån.

Servicebyråns uppgift är att vara en redovisningsbyrå som ger relevant stöd till församlingar och pastorat i frågor gällande ekonomi och lön. Arbetet har under snart tre år byggts upp från grunden av Thorbjörn Larsson. I dag har Servicebyrån närmare 20 kunder och 15 medarbetare.

I det kortsiktiga uppdraget som ges Karl Dingertz som tillförordnad chef, ingår att konsolidera verksamheten och att säkerställa den förväntade kvaliteten. I uppdraget ingår även att tillsammans med stiftsstyrelsens styrgrupp för Servicebyråns verksamhet, sondera samverkan med andra servicebyråer och utarbeta förslag på organisation för Servicebyrån över tid.

Verksamheten gentemot Servicebyråns kunder kommer att fungera fortsatt utan några avbrott eller omedelbara förändringar.

Birgitta Ödmark,
stiftsdirektor
Svenska kyrkan Stockholms stift
birgitta.odmark@svenskakyrkan.se

Stockholms Stift
Västra Trädgårdsgatan 2 A

Stockholms stift är det yngsta av Svenska kyrkans tretton stift och bildades 1942. Stiftets uppgift är att stärka de 61 församlingarnas förmåga att fullgöra den grundläggande uppgiften: fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige som består av folkvalda. Domkyrka är Storkyrkan i Gamla stan och biskop är sedan 2019 Andreas Holmberg.

Följ Stockholms Stift

Senaste pressmeddelandena från Stockholms Stift