Karl Hahtovirta ny kommersiell chef på Aftonbladet

Aftonbladet tar nu nästa steg för att utveckla den digitala affären och rekryterar ett av Schibsteds toppnamn, Karl Hahtovirta, som ny kommersiell chef. "Karl har en gedigen bakgrund i digital strategi, affär och finans. Jag är väldigt glad åt att han nu kliver in i min ledning", säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Aftonbladet stärker affärssidan ytterligare när Karl Hahtovirta får i uppdrag att utveckla den breda affären och partnerskap. Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet

Karl Hahtovirta kommer senast från Schibsted Growth. Han har haft vd-roller på tv.nu och Lendo i Finland och har tidigare varit strategichef i Schibsted Sverige. Nu tar han klivet över till Aftonbladet.

– Det känns väldigt kul och spännande att börja på Aftonbladet och jag ser fram emot att få följa redaktionens starka journalistiska arbete på närmare håll. Aftonbladet är ett extremt starkt varumärke som lyckats förvalta sin position mycket väl under en lång tid. Samtidigt så ser jag att det finns stor potential att utveckla Aftonbladets kommersiella kraft ytterligare på marknaden, säger Karl Hahtovirta.

Som kommersiell chef för Aftonbladet kommer han att ha ansvar för helheten och affärssamarbeten inom och utom koncernen. Sedan tidigare har Aftonbladet byggt upp innovationshuben Aftonbladet Labs under redaktionschef Lotta Folcker samt Strategy & Audience Engagement under strategichef Niclas Bergström med fokus på data och analys.

Nu stärks affärssidan ytterligare när Karl Hahtovirta får i uppdrag att utveckla den breda affären och partnerskap. Han tillträder sin nya roll den 1 september.

Karl Hahtovirta,tillträdande kommersiell chef för Aftonbladet. Tel: 070-685 30 86 E-post: karl.hahtovirta@schibsted.com
Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet. E-post:lenak.samuelsson@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör Aftonbladet. Tel: 070-4742251 E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Karl Hahtovirta blir kommersiell chef på Aftonbladet. Han tillträder den 1 september. Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet
Lena K Samuelsson, Aftonbladets publisher.

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.