Karl Hahtovirta ny kommersiell chef på Aftonbladet

Aftonbladet tar nu nästa steg för att utveckla den digitala affären och rekryterar ett av Schibsteds toppnamn, Karl Hahtovirta, som ny kommersiell chef. "Karl har en gedigen bakgrund i digital strategi, affär och finans. Jag är väldigt glad åt att han nu kliver in i min ledning", säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Aftonbladet stärker affärssidan ytterligare när Karl Hahtovirta får i uppdrag att utveckla den breda affären och partnerskap. Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet

Karl Hahtovirta kommer senast från Schibsted Growth. Han har haft vd-roller på tv.nu och Lendo i Finland och har tidigare varit strategichef i Schibsted Sverige. Nu tar han klivet över till Aftonbladet.

– Det känns väldigt kul och spännande att börja på Aftonbladet och jag ser fram emot att få följa redaktionens starka journalistiska arbete på närmare håll. Aftonbladet är ett extremt starkt varumärke som lyckats förvalta sin position mycket väl under en lång tid. Samtidigt så ser jag att det finns stor potential att utveckla Aftonbladets kommersiella kraft ytterligare på marknaden, säger Karl Hahtovirta.

Som kommersiell chef för Aftonbladet kommer han att ha ansvar för helheten och affärssamarbeten inom och utom koncernen. Sedan tidigare har Aftonbladet byggt upp innovationshuben Aftonbladet Labs under redaktionschef Lotta Folcker samt Strategy & Audience Engagement under strategichef Niclas Bergström med fokus på data och analys.

Nu stärks affärssidan ytterligare när Karl Hahtovirta får i uppdrag att utveckla den breda affären och partnerskap. Han tillträder sin nya roll den 1 september.

Karl Hahtovirta,tillträdande kommersiell chef för Aftonbladet. Tel: 070-685 30 86 E-post: karl.hahtovirta@schibsted.com
Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet. E-post:lenak.samuelsson@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör Aftonbladet. Tel: 070-4742251 E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Karl Hahtovirta blir kommersiell chef på Aftonbladet. Han tillträder den 1 september. Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet
Lena K Samuelsson, Aftonbladets publisher.

Linda Skugge till Aftonbladet – skriver en krönika om dagen25.9.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Författaren och skribenten Linda Skugge rekryteras till Aftonbladet. Varje vardag kommer Skugge att skriva för Aftonbladet under vinjetten “Samtidigt med Linda Skugge”. Dessutom blir hon ny skribent på Aftonbladet kultur. ”Jag är väldigt glad att Linda Skugge börjar skriva för Aftonbladet. Hon har en osviklig känsla för vad det snackas om och är dessutom väldigt rolig. Hennes humor och blick kommer att lyfta Aftonbladets mix ytterligare”, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Ny smart distributionstjänst i Stockholm – nu kan paket skickas direkt från dörr till dörr24.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I veckan lanseras en ny unik tjänst i Stockholm där distributionsföretaget Premo erbjuder leverans av paket direkt mellan privatpersoner i Storstockholm, från dörr till dörr. Tjänsten kommer inom kort att utvidgas till att även erbjuda upphämtning av returer till webbutiker och e-handelsbolag. ”Premo är ensamma om tjänsten som också är miljösmart”, säger Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef hos Premo.