Karlstads universitet beviljas 48 miljoner till stort projekt inom datavetenskap

Forskningsprojektet som beviljas medel heter DRIVE, Datadrivna latenskänsliga mobila tjänster för ett digitaliserat samhälle, och ska ledas av Anna Brunström som är professor i datavetenskap vid Karlstads universitet. Företagen som ska medverka i projektet är Ericsson, Telia, Icomera, Mullvad, Varnish och Tieto.

– Här finns en omfattande och långsiktig forskningsagenda kring säkra, fördröjningskänsliga mobila tjänster för kommande releaser av 5G och framtidens 6G-nät. Projektet är väl förankrat i lärosätets strategi och bedöms ha god potential att utveckla internationellt erkänd forskning. Det finns en stark industrirelevans och medverkan vilket är mycket positivt, säger KK-stiftelsens vd Eva Schelin.

Latens är den fördröjning som digitala tjänster utsätts för när de används via internet. Att träffas i ett digitalt möte med ljud och bild är ganska förlåtande, men när mer avancerade tjänster ska nyttjas ställs stora krav på att just latensen hålls till ett minimum. Till exempel krävs låg latens för att få en bra interaktiv känsla.

– Låg latens behöver kombineras med säkerhet och tillhandahållas på ett energieffektivt sätt utifrån de krav en viss tjänst ställer. Näten som ska stödja ett större antal tjänster behöver vara flexibla och effektiva. Den komplexitet som detta medför är svår att hantera manuellt och behöver istället automatiseras. Det här är ett område som behöver stärkas och det ska vi titta på i DRIVE, säger Anna Brunström.

Mer information

Forskningsprojektet DRIVE vid Karlstads universitet beviljas medel inom KK-stiftelsens program Forskningsprofiler. Totalt satsar stiftelsen 48 miljoner kronor under en åttaårsperiod. Medverkande företag bidrar med minst motsvarande summa i medfinansiering och universitetet bidrar också med medel. Ansökningarna inom programmet Forskningsprofiler bedöms av externa granskare och en hearing hålls med sökande lärosäten och sedan tas beslut av KK-stiftelsens styrelse.

Om datavetenskap vid Karlstads universitet

Örebroforskare får medel för att undersöka läkemedels påverkan på inflammation17.5.2022 08:24:15 CEST | Pressmeddelande

Människor som drabbas av hjärt- och kärlsjukdom eller bröstcancer har ofta en pågående inflammation som påverkar sjukdomen. Nu beviljar KK-stiftelsen 12 miljoner kronor till ett projekt där Örebroforskare tillsammans med företag ska undersöka hur nya läkemedel påverkar inflammationen. Målet är att lägga grunden för bättre behandlingar vid svåra sjukdomar med inflammatorisk komponent.