Kartläggning visar omfattande lidande på Atrias kycklingslakteri i Sölvesborg

Atria Sverige AB har det tredje största slakteriet för kycklingar i Sverige och säljer kycklingkött under varumärkena Lagerbergs och Lönneberga. Under 2021 har Atria haft stora problem med klämda vingar, allvarliga frätskador på kycklingarna och hög dödlighet i transporter till slakteriet, men också skållning av levande kycklingar. Detta visar Djurens Rätts nya kartläggning.
Turbokycklingar på en svensk kycklinguppfödning. Foto från Djurens Rätts kycklingkampanj.

Kycklingslakteriet i Sölvesborg, som ägs av Atria Sverige AB, har under 2021 haft stora problem med att kycklingar som kommer in till slakteriet klämts i transportburarna, att kycklingarna haft allvarliga frätskador och en hög dödlighet i transporter till slakteriet. Vid ett tillfälle har det även upptäckts att kycklingar har skållats levande. Trots detta har ansvarig länsstyrelse inte gjort några kontroller på slakteriet under året.

Bristerna tyder på att de problem som drabbar flest individer främst kommer från uppfödningsanläggningen och djurtransportörerna, men att det inte upptäcks förrän efter transport eller till och med efter att kycklingarna har dödats. Upp emot 20 miljoner kycklingar transporteras till och slaktas på Atrias slakteri varje år.

– Det är under all kritik att Atria inte kan säkerställa att kycklingarna behandlas på ett lagligt sätt för att skydda dem från onödigt lidande. Kycklingslakten behöver minska både i takt och antal djur, och myndigheterna måste få bättre verktyg att kraftfullt agera mot de här bristerna som drabbar miljontals djur, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Exempel på överträdelser mot djurskyddslagstiftningen som upptäcktes hos Atria under 2021

• Fyra kycklingar har transporterats med huvudena klämda i transportburen. En levde fortfarande vid upptäckt.
  • Vid sju tillfällen har totalt åtta kycklingar upptäckts med en vinge klämd i transporten, med stort lidande fram till slakt som följd.
  • Vid två tillfällen har nästan alla kycklingar som kontrollerats haft frätskador under fötterna. Totalt nästan 50 000 kycklingar.
  • Vid ett tillfälle var kycklingarna blöta och nedkylda, och tusentals individer hade dött under transporten.
  • Vid ett tillfälle har två kycklingar hittats ostuckna, skållade levande.

Vid levandedjursbesiktning mitt på dagen 2021-04-19 iakttogs många blöta kycklingar. [...] När djuren förbereddes för bedövning påträffades 1 034 självdöda kycklingar av 7 552 levererade kycklingar.” - Atria 19 april 2021, Livsmedelsverket

Vid flera tillfällen under året upptäcktes det att nästan alla kontrollerade kycklingar hade frätskador under fötterna. Detta uppkommer om de sitter stilla i sin egen och andras avföring. Vid andra tillfällen har kycklingarna varit nedkylda och blöta när de kommit fram till slakteriet vilket resulterat i att över 1000 kycklingar dog innan de hann slaktas.

Precis som hos Kronfågel har Atrias slakteri också haft problem med skållning av levande kycklingar vid minst ett tillfälle under 2021. Eftersom slakteriet använder elbadsbedövning är det troligt att kycklingarna lidit, då bedövningen inte verkar i mer än 30 sekunder.

– Jag blir oerhört illa till mods av att läsa om allt lidande på Atria. Och då visar vår kartläggning endast de brister som upptäckts, så vi kan ju bara föreställa oss hur mycket som sker i det dolda, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Atria Sverige AB säljer kycklingkött under varumärkena Lagerbergs och Lönneberga. De skriver själva på sin hemsida “Det har alltid varit naturligt för oss att ta väl hand om våra djur och att följa de lagar och regler som finns.”

Om kartläggningen

Genom att begära ut kontrollrapporter från Livsmedelsverket och länsstyrelserna, i de län där de fyra största kycklingföretagen finns, har Djurens Rätt kartlagt de brister som fanns under 2021. Förutom det som media har rapporterat om gällande omfattande problem med bedövningen av kycklingar hos Kronfågel, har samtliga kycklingfabriker i Sverige haft problem med klämda vingar och huvuden, hög dödlighet i transport och frätskador från avföring.

Livsmedelsverket uppger att de kontrollerat djurskyddet på Atria Sveriges slakteri i Sölvesborg 56 gånger under 2021. På 15 av kontrollerna upptäcktes brister, det vill säga 27 % av kontrollerna. Ansvarig länsstyrelse har inte kontrollerat slakteriet under året, trots att Livsmedelsverkets samtliga rapporter om brister har kommit till dem. Kontroller på gårdar långt i från slakteriet kan ha skett, men inte noterats i den här kartläggningen.

Klicka här om du vill läsa mer.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad globalt för de djur som är flest och har det sämst. Är sedan 1882 Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 50 000 medlemmar.