Kartongkaos i soprummen

Pandemin har gjort att allt fler handlar online, inte minst under Black Week. Och när nu julen står för dörren väljer många att köpa sina julklappar på nätet. Det här innebär att en mängd kartonger och förpackningar som ska återvinnas hamnar i soprummen, men ofta glöms det bort att kartongerna ska plattas till vilket innebär att soprummen svämmar över.

För att hantera situationen har Tekniska verkens entreprenör Wettern logistik satt in alla bilar de har och utökat körtiden. Men de har svårt att få plats med alla ovikta kartonger.

- För att minska kartongkaoset är det jätteviktigt att alla hjälps åt, så det känns trevligt att besöka soprummet och är hanterbart för de som hämtar avfallet. Vi vädjar till alla att verkligen platta till och vika ihop sina kartonger ordentligt, så många fler pappersförpackningar får rum i kärlen och inte som nu hamnar utanför. Det finns flera sätt att platta till kartongerna - det går exempelvis bra att skära sönder dem, riva dem i bitar, eller vika ihop dem så många gånger det går, säger Liselott Myrbråten, affärsområdeschef för avfallstjänster på Tekniska verken i Linköping..

* Kartongerna återvinns och blir till nya kartonger.
* Wellpapp som också är en kartong med vågigt mellanskikt kan återvinnas till ny wellpapp hela sju gånger.
* Frigolit och plast som ofta finns i kartongerna ska plockas bort och återvinnas som plastförpackningar.

Här finns Tekniska verkens sorteringsguide

Liselott Myrbråten, affärsområdeschef, Avfallstjänster, Tekniska verken, 013-20 80 43
liselott.myrbraten@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se