Karttjänster mest använd app under en utlandssemester
Att använda appar är numera en del av vardagen för de flesta svenskar – och 80 procent av Sveriges resenärer väljer att använda appar även när de semestrar utomlands. Karttjänster, såsom populära Google Maps, är klart mest populärt (39 procent). Män tenderar i större utsträckning än kvinnor att använda karttjänster (44 procent jämfört med 34 procent).
- Tickets Sifoundersökning visade att hälften av de svenska resenärerna tycker om att promenera för att upptäcka sitt resmål under en utlandssemester. Karttjänster som Google Maps är då ett perfekt verktyg för att på bättre sätt kunna upptäcka platsen de besöker, utan risken att gå vilse, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
App-användandet under en utlandssemester skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper. Bland de yngre resenärerna i åldern 18-30 är det endast 5 procent som inte använder appar under resan. Denna siffra stiger sedan succesivt. Bland seniora resenärer i åldern 66-79 är det drygt 3 av 10 (33 procent) som inte använder någon app alls under semestern utomlands.
Bland de resenärer som använder appar under utlandssemestern är, förutom karttjänster och väder-appar, sociala medier som Facebook och Instagram mest populärt. Vilken app skiljer sig dock åt mellan män och kvinnor. 39 procent av kvinnorna som använder appar under semesterresan väljer Instagram, medan motsvarande siffra för männen endast är 18 procent. Däremot loggar fler män än kvinnor in på Spotify när de reser utomlands (23 procent jämfört med 14 procent).
Vilken app som används skiljer sig även åt mellan åldersgrupperna. Av 18-30-åringarna använder 30 procent Spotify under semestern, vilket är klart mer än övriga åldersgrupper. Instagram är störst bland resenärer i åldern 31-40 (44 procent), medan Facebook är mest populärt bland 41-50-åringarna (46 procent). Bland de seniora resenärerna 66-79 år använder 45 procent Facebook vid den senaste utlandsresan, medan motsvarande siffra för 18-30-åringarna endast är 26 procent.
Vilka appar använde du mest under din senaste semester? (Max tre svarsalternativ)
- Karttjänster, t.ex. Google Maps, 39 procent
- Facebook, 31 procent
- Väder-app, 30 procent
- Instagram, 23 procent
- Messenger, 19 procent
- Spotify, 15 procent
- WhatsApp, 10 procent
- Snapchat, 7 procent
- Netflix/HBO/annan film- eller serieapp, 6 procent
- LinkedIn, 1 procent
- Annan app än ovanstående, 8 procent
- Tveksam, vet ej, 5 procent
- Jag använder ingen app under semestern, 15 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum