Ticket

Karttjänster mest använd app under en utlandssemester

Dela

Åtta av tio svenskar använder någon typ av app när de reser på en semester utomlands. Mest populära appen är olika typer av karttjänster, t.ex. Google Maps, följt av Facebook och väder-appar. 15 procent väljer att inte använda någon app alls under semestern. Detta visar Ticket senaste Sifoundersökning.

Att använda appar är numera en del av vardagen för de flesta svenskar – och 80 procent av Sveriges resenärer väljer att använda appar även när de semestrar utomlands. Karttjänster, såsom populära Google Maps, är klart mest populärt (39 procent). Män tenderar i större utsträckning än kvinnor att använda karttjänster (44 procent jämfört med 34 procent).

- Tickets Sifoundersökning visade att hälften av de svenska resenärerna tycker om att promenera för att upptäcka sitt resmål under en utlandssemester. Karttjänster som Google Maps är då ett perfekt verktyg för att på bättre sätt kunna upptäcka platsen de besöker, utan risken att gå vilse, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

App-användandet under en utlandssemester skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper. Bland de yngre resenärerna i åldern 18-30 är det endast 5 procent som inte använder appar under resan. Denna siffra stiger sedan succesivt. Bland seniora resenärer i åldern 66-79 är det drygt 3 av 10 (33 procent) som inte använder någon app alls under semestern utomlands.

Bland de resenärer som använder appar under utlandssemestern är, förutom karttjänster och väder-appar, sociala medier som Facebook och Instagram mest populärt. Vilken app skiljer sig dock åt mellan män och kvinnor. 39 procent av kvinnorna som använder appar under semesterresan väljer Instagram, medan motsvarande siffra för männen endast är 18 procent. Däremot loggar fler män än kvinnor in på Spotify när de reser utomlands (23 procent jämfört med 14 procent).

Vilken app som används skiljer sig även åt mellan åldersgrupperna. Av 18-30-åringarna använder 30 procent Spotify under semestern, vilket är klart mer än övriga åldersgrupper. Instagram är störst bland resenärer i åldern 31-40 (44 procent), medan Facebook är mest populärt bland 41-50-åringarna (46 procent). Bland de seniora resenärerna 66-79 år använder 45 procent Facebook vid den senaste utlandsresan, medan motsvarande siffra för 18-30-åringarna endast är 26 procent.

Vilka appar använde du mest under din senaste semester? (Max tre svarsalternativ)

  1. Karttjänster, t.ex. Google Maps, 39 procent
  2. Facebook, 31 procent
  3. Väder-app, 30 procent
  4. Instagram, 23 procent
  5. Messenger, 19 procent
  6. Spotify, 15 procent
  7. WhatsApp, 10 procent
  8. Snapchat, 7 procent
  9. Netflix/HBO/annan film- eller serieapp, 6 procent
  10. LinkedIn, 1 procent
  11. Annan app än ovanstående, 8 procent
  12. Tveksam, vet ej, 5 procent
  13. Jag använder ingen app under semestern, 15 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Prisnivå och valutakurs – dessa resmål ger mest resa för pengarna19.3.2019 07:45:00 CETPressmeddelande

Den svenska kronan har under det senaste året haft en negativ utveckling mot många av de större turistvalutorna, vilket har lett till att semesterresan riskerar att bli dyrare än tidigare. Men det finns många länder som ger mycket resa för pengarna. Turkiet och Island är exempel på resmål där det har blivit billigare att semestra under det senaste året, och Albanien, Egypten, Vietnam och Thailand ger mycket för pengarna.

Thailand – utanför de största turiststråken21.2.2019 07:30:00 CETPressmeddelande

Thailand är ett av svenskarnas mest älskade resmål, och ett av de absolut lättaste länderna att besöka och resa runt i. Vänlig befolkning, god och billig mat och det tropiska klimatet är en dröm för soltörstande nordbor. Baksidan av framgångarna som turistland kan dock innebära att det är svårt att hitta mer undangömda pärlor. MEN – det finns fortfarande gott om städer och områden dit inte lika många hittar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum