Kassa killar – varför halkar killar efter i skolan?

Killar presterar allt sämre i skolan och halkar efter. Enligt en rapport från OECD 2015 är skillnaderna mellan killar och tjejer i Sverige ovanligt stora och könsskillnaderna i skolprestationer tycks öka. Hur kommer det sig egentligen och vad får det för konsekvenser för samhället? Premierar skolsystemet snarare tjejer än killar? I det första avsnittet av Teknikföretagens nya poddserie ”Kassa killar” diskuterar T-times programledare Anna Lööf det tillsammans med Hampus Nessvold, Kjell Eriksson och Björn Nordén.
Hampus Nessvold, Anna Lööf, Kjell Eriksson och Björn Nordén.

Hampus Nessvold är programledare, skådespelare och artist. Han resonerar kring mansrollen och berättar att han under sin högstadie- och mellanstadietid var en av de stökiga killarna.

Kjell Eriksson, författare, twittrare samt radio- och tv-man, beskriver sig också som ganska stökig. Han menar att skolsystemet är stelt och oförmöget att ta vara på individer, vilket kan hindra elevernas utveckling.

Björn Nordén, verksamhetschef på Jobba i Västerås, pekar på att killar mognar senare än tjejer och därför är killarna generellt sett inte redo för den teoretiska delen samtidigt som tjejerna. Det kan vara en anledning till varför killar hamnar utanför, blir stökiga och halkar efter i skolan.

Lyssna på det första avsnittet av Teknikföretagens poddserie ”Kassa killar” i podcasten T-time här.

Nästa avsnitt släpper vi den 7 juni. Då tar vi diskussionen vidare med David Eberhart, Tara Derakshan och Saeid Esmaeilzadeh.

Hampus Nessvold, Anna Lööf, Kjell Eriksson och Björn Nordén.
Hampus Nessvold.
Björn Nordén.
Kjell Eriksson.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.