Katastrofstöd till Bangladesh efter översvämningar

I mitten av juni drabbades nordöstra Bangladesh av den tredje stora översvämningen på kort tid och drygt tre miljoner människor bedöms vara i behov av humanitärt stöd, enligt FN. Översvämningarna beskrivs som de värsta på 20 år. Biståndsmyndigheten Sida ger akut humanitärt stöd till de värst drabbade, som mat och andra livräddande insatser.

– De plötsliga översvämningarna har svept bort hus och ägodelar, isolerat hushåll och översvämmat jordbruksmarker. Över 470 000 personer har sökt skydd i tillfälliga skyddsrum, säger Elisabet Hedin, enhetschef för Sidas humanitära bistånd.

De omfattande översvämningarna i nordöstra Bangladesh har drabbat uppåt 7,2 miljoner människor och FN bedömer att ungefär hälften av dem är i behov av akut humanitär hjälp. Biståndsmyndigheten Sida betalar nu ut 13 miljoner totalt till fyra av Sidas strategiska partners som har möjlighet att genomföra insatser i området: Rädda Barnen, Islamic Relief, Action Against Hunger och Norwegian Refugee Council. De värst drabbade områdena är i distrikten Sylhet och Sunamganj, och insatserna ska rädda liv genom exempelvis distribution av mat, kontantinsatser, olika typer av skyddsinsatser och reparation av hus och logi.

– Vi stödjer organisationer som redan är på plats och som snabbt kan att nå fram till de som behöver det som mest. Vi räknar med att nå fram med hjälp till fler än 120 000 utsatta människor, säger Elisabet Hedin.

Fördelningen av humanitärt stöd

• Islamic Relief – 4,5 miljoner kronor
  • Action Against Hunger – 3 miljoner kronor
  • Norwegian Refugee Council – 3 miljoner kronor
  • Rädda Barnen – 2,5 miljoner kronor

Akuta stöd på 375 miljoner till drabbade av ökande matbrist och konflikter16.6.2022 05:40:00 CEST | Pressmeddelande

Världens matbrist ökar när nederbörden minskar och skördar slår fel. Effekter av Covid-19-pandemin, stigande matpriser och svårigheter att importera mat under Ukrainakriget försvårar tillgången till mat för människor som lever i fattigdom. I dag har 193 miljoner människor inte tillräckligt att äta, vilket är 40 miljoner fler än året innan. Nu beslutar biståndsmyndigheten Sida om ytterligare 375 miljoner kronor i humanitärt stöd till drabbade människor i 14 länder.

Sverige ger mångmiljonstöd för att förhindra stor miljökatastrof i Röda havet10.5.2022 13:05:42 CEST | Pressmeddelande

En förfallen oljetanker som ligger förankrad utanför Jemens kust i Röda havet riskerar att orsaka en miljökatastrof med enorm påverkan på marint liv, jordbruk, fiske och människors hälsa. Analytiker bedömer att en läcka är nära förestående och den skulle kunna bli fyra gånger värre än den från oljetankern Exxon-Valdez i slutet av 1980-talet. Arbetet med att förhindra en katastrof brådskar, och biståndsmyndigheten Sida bidrar med 30 miljoner kronor till FN:s arbete för att förebygga katastrofen.

Pressinbjudan: Sida och 50 år av utvecklingssamarbete med Bangladesh28.4.2022 12:25:07 CEST | Pressinbjudan

Sverige har i 50 år haft utvecklingssamarbete med Bangladesh och stödet har genom åren varit omfattande till många av landets utmaningar. Biståndsmyndigheten Sida har bland annat finansierat framtagandet av koleravaccin, arbetat fram cyklonskydd som betydligt minskat riskerna för boende i översvämningsdrabbade områden och med ett gasnät som minskat både avskogning och konflikter i flyktinglägren för Rohingyas i Cox’s Bazar. Sida vill uppmärksamma denna milstolpe med ett panelsamtal där Sveriges ambassadör, Sidas biståndschef i Bangladesh, Bangladeshkännare och samarbetspartners inom civilsamhälle, akademi, myndigheter och näringsliv deltar.