Kate in the Kettle på midsommarafton

På midsommarafton den 24 juni gästas Skansen av bandet Kate in the Kettle under ledning av Kate Young. Hon har skrivit och arrangerat låtar till bandet inspirerad av konsten att använda örter, växter och blommor för läkande syften, något som passar ett midsommarfirande på Skansen extra bra.

Kate in the Kettle

Musikerna i Kate in the Kettle skapar tillsammans föreställning med inslag av improvisation, tunga groves, skotsk visdom blandat med svenska, irländska och bulgariska klanger. I kvintetten ingår bl.a. Claudia Schwab, österrikisk sångerska och violinist och svenska violinisten Sofia Högstadius med bulgarisk och svensk folkmusik som främsta passion. Dagen till ära får kvintetten extra förstärkning av svensk-chilenske trummisen Stefan Hedborg.

Kate in the Kettles debutalbum "Swimmings of the Head“ 2014 är en hyllning till likheter mellan skotska, skandinaviska och indiska traditioner. Sedan dess har Kate Young turnerat i Storbritannien och Europa och kunde senast höras i Sverige under festivalen Umefolk i februari, Hemavan Folk Fest i mars och på internationella kvinnodagen 2016 på Stallet i Stockholm.

Kate Young (Skottland) - fiol, sång & kompositioner

Sofia Högstadius (Sverige) - fiol, sång & slagverk

Claudia Schwab (Österrike) - fiol, sång

Barja Drnovšek (Slovenien) - viola

Toby Kuhn (Frankrike) - cello

Stefan Hedborg (Sverige) - Trummor

Kate in the Kettle 24 juni 2016 kl 16.00 - 17.00

Hemsida:

www.kateyoungmusic.com

Lyssna på Swimmings of the Head:

Video med Kate in the Kettle:

Video med Kate Young:

Kate in the Kettle

Barnens scensommar5.6.2018 07:00Pressmeddelande

Scenerna på Skansen är inte bara för vuxna, barnens program tar också plats bland jazzkvällar, livekonserter och allsång på Skansen. I sommar inleds barnens scensommar med Peter och vargen i Radiosymfonikernas tolkning den 16 juni, Babblarna - första musikalen ges 17 juni och 26 augusti och Barnens allsång startar söndag 1 juli på Sollidenscenen. Lill-Skansenteatern ger fyra föreställningar per dag på Lill-Skansens lilla amfiteater och barn visar sång- och danslekar på Tingsvallenscenen på söndagar.

Nya regler för presslegitimation och besök på Skansen från 1 juni 201831.5.2018 11:51Pressmeddelande

Från 1 juni 2018 gäller nya regler för alla som arbetar inom press och media. Enbart presslegitimation gäller inte på Skansen vid uppdrag, och inte heller för att besöka Skansen privat. För att vi ska kunna ge bästa möjliga service, och tillgång till den eller de som en reporter/fotograf behöver ha kontakt med, krävs att man bokar in sitt besök i förväg. Kontakta oss så hjälper vi till!