Kate in the Kettle på midsommarafton

På midsommarafton den 24 juni gästas Skansen av bandet Kate in the Kettle under ledning av Kate Young. Hon har skrivit och arrangerat låtar till bandet inspirerad av konsten att använda örter, växter och blommor för läkande syften, något som passar ett midsommarfirande på Skansen extra bra.

Kate in the Kettle

Musikerna i Kate in the Kettle skapar tillsammans föreställning med inslag av improvisation, tunga groves, skotsk visdom blandat med svenska, irländska och bulgariska klanger. I kvintetten ingår bl.a. Claudia Schwab, österrikisk sångerska och violinist och svenska violinisten Sofia Högstadius med bulgarisk och svensk folkmusik som främsta passion. Dagen till ära får kvintetten extra förstärkning av svensk-chilenske trummisen Stefan Hedborg.

Kate in the Kettles debutalbum "Swimmings of the Head“ 2014 är en hyllning till likheter mellan skotska, skandinaviska och indiska traditioner. Sedan dess har Kate Young turnerat i Storbritannien och Europa och kunde senast höras i Sverige under festivalen Umefolk i februari, Hemavan Folk Fest i mars och på internationella kvinnodagen 2016 på Stallet i Stockholm.

Kate Young (Skottland) - fiol, sång & kompositioner

Sofia Högstadius (Sverige) - fiol, sång & slagverk

Claudia Schwab (Österrike) - fiol, sång

Barja Drnovšek (Slovenien) - viola

Toby Kuhn (Frankrike) - cello

Stefan Hedborg (Sverige) - Trummor

Kate in the Kettle 24 juni 2016 kl 16.00 - 17.00

Hemsida:

www.kateyoungmusic.com

Lyssna på Swimmings of the Head:

Video med Kate in the Kettle:

Video med Kate Young:

Kate in the Kettle

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.