Kate in the Kettle på midsommarafton

På midsommarafton den 24 juni gästas Skansen av bandet Kate in the Kettle under ledning av Kate Young. Hon har skrivit och arrangerat låtar till bandet inspirerad av konsten att använda örter, växter och blommor för läkande syften, något som passar ett midsommarfirande på Skansen extra bra.

Kate in the Kettle

Musikerna i Kate in the Kettle skapar tillsammans föreställning med inslag av improvisation, tunga groves, skotsk visdom blandat med svenska, irländska och bulgariska klanger. I kvintetten ingår bl.a. Claudia Schwab, österrikisk sångerska och violinist och svenska violinisten Sofia Högstadius med bulgarisk och svensk folkmusik som främsta passion. Dagen till ära får kvintetten extra förstärkning av svensk-chilenske trummisen Stefan Hedborg.

Kate in the Kettles debutalbum "Swimmings of the Head“ 2014 är en hyllning till likheter mellan skotska, skandinaviska och indiska traditioner. Sedan dess har Kate Young turnerat i Storbritannien och Europa och kunde senast höras i Sverige under festivalen Umefolk i februari, Hemavan Folk Fest i mars och på internationella kvinnodagen 2016 på Stallet i Stockholm.

Kate Young (Skottland) - fiol, sång & kompositioner

Sofia Högstadius (Sverige) - fiol, sång & slagverk

Claudia Schwab (Österrike) - fiol, sång

Barja Drnovšek (Slovenien) - viola