Katharina von Sydow blir Polisförbundets nya ordförande

Katharina von Sydow blir Polisförbundets nya ordförande. Hon valdes av förbundets kongress under onsdagen. I samband med att kongressen avslutas avgår nuvarande ordförande, Lena Nitz.
Katharina von Sydow, ordförande Polisförbundet Foto: Stefan Tell

Under veckan samlas totalt 300 deltagare till kongress för att med gemensam kraft sätta ut Polisförbundets arbete för de kommande åren, och för att välja ny förbundsordförande och styrelse. Katharina von Sydow var valberedningens förslag och under onsdagen kunde hon väljas.

−Jag är otroligt glad över att få förtroendet och bli vald till ordförande för Polisförbundet. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med alla förtroendevalda i vårt förbund fortsätta resan för att uppvärdera polisyrket och göra det till ett drömjobb för nuvarande och framtida medlemmar, säger Katharina von Sydow.

Katharina von Sydow har varit ordförande i region Väst sedan 2016. Hon tog sin polisexamen 1990 och har bred erfarenhet av polisyrket, bland annat som närpolis, utredare och kommunpolis. Den fackliga banan började för mer än 25 år sedan och sedan 2013 arbetar Katharina som fackligt förtroendevald.

−Våra medlemmar har en oerhört tuff arbetssituation idag på grund av rådande polisbrist. Polisförbundet ska vara en stark röst för en yrkeskår som sliter hårt för samhällets trygghet. Våra poliser ska ha och förtjänar bästa möjliga villkor och förutsättningar för att genomföra sitt jobb, säger Katharina von Sydow.

Under onsdagen valdes även en ny styrelse. Förutom Katharina von Sydow som ordförande ingår följande personer i styrelsen:

• Sophia Willander, Region Syd (förste vice ordförande)
  • Tomas Stjernfeldt, Region Syd (andre vice ordförande)
  • Patrik Danielsson, Region Bergslagen
  • Pia-Karin Eriksson, Region Nationella avdelningar
  • Joakim Moritz, Region Nord
  • Anna Ramsten, Region Mitt
  • Robert Pettersson, Region Bergslagen
  • Mikael Sjöstedt, Region Säkerhetspolisen
  • Johanna Spjut, Region Stockholm
  • Roger Östergren, Region Stockholm

Styrelsen och nya ordföranden tillträder efter kongressens avslut.

Katharina von Sydow, ordförande Polisförbundet Foto: Stefan Tell

Polisförbundet är ett fackligt yrkesförbund som organiserar Sveriges poliser. Vi jobbar för att poliskåren ska ha goda villkor och de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb allas trygghet.