Kattfällan - en dokumentär kortfilm om hemlösa katter och människors ansvar

Antalet hemlösa katter i Sverige uppskattas till 150 000 och katterna klarar sig inte själva. De lever ett hårt liv präglat av lidande. Hemlösa okastrerade katter kan snabbt bilda stora och växande kolonier där situationen blir alltmer ohållbar. Den nya dokumentära kortfilmen Kattfällan visar katternas verklighet.

Det finns många människor som hjälper katterna men resurserna räcker inte till. De ideella föreningarna kan inte lösa problemet med hemlösa katter på egen hand. Det är ett av budskapen som förmedlas i den nya dokumentära kortfilmen Kattfällan. Filmen är producerad och regisserad av Anna Asplund med stöd av Djurens Rätt och är inspelad i Skåne, Stockholm och Göteborg.

Se filmen Kattfällan på www.kattfallan.se

I förslaget till ny djurskyddslag vill regeringen införa ett förbud mot att överge djur, vilket är positivt. Men det är en besvikelse att regeringen föreslår att ett obligatoriskt krav på märkning och registrering av katter bör utredas ytterligare.

Det grundläggande för att lösa problemet med hemlösa katter och förhindra lidande är att det blir obligatoriskt att ID-märka och registrera sin katt. Precis som det finns ett hundregister behöver det finnas ett kattregister i Sverige.

– Medan regeringen utreder frågan om ett obligatoriskt krav på märkning och registrering av katter ytterligare hinner många fler katter gå stort lidande till mötes. Förbudet mot att överge djur bör kompletteras med krav på obligatorisk ID-märkning och registrering av katter så att hemlösa katter kan identifieras, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Kastreringsprojekteten i filmen Kattfällan genomförs enligt TNR-M-metoden, vilket står för Trap, Neuter, Return och Manage, eller på svenska fånga in, kastrera, återplacera och sköta om. Arbetet enligt TNR-M går ut på att katterna i en koloni fångas in. De veterinärbesiktigas, kastreras och ID-märks. Kattungar och vuxna katter som kan omplaceras får nya hem. De katter som är för sjuka avlivas. De katter som är friska men förvildade släpps tillbaka i sina gamla revir efter kastrering.

Katterna lever sedan i en stabil grupp och ges daglig tillsyn och matning av volontärer för resten av sina liv. Genom att även skygga katter som släppts tillbaka känner igen volontärerna och kommer när det är matdags kan matarna se om någon katt har blivit sjuk eller skadad och behöver fångas in. Katterna ges också skydd mot regn och vind.

– Det grundläggande för att lösa problemet med hemlösa katter är att politikerna när de ska rösta om den nya djurskyddslagen hjälper till genom att införa lagkrav på att alla katter ska vara ID-märkta och registrerade. , säger Camilla Björkbom.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.