Virta Sverige

Kempower och Virta, Nordens ledande företag inom elbilsladdning, inleder samarbete för att påskynda utbyggnaden av snabbladdningstjänster i Europa

Kempower inleder ett samarbete med Virta - en av de största och snabbast växande laddningsplattformarna för elfordon i Europa. Det kombinerade erbjudandet från de två finska företagen kommer att hjälpa europeiska leverantörer av laddningstjänster för elbilar att svara på den akuta efterfrågan på snabbladdning på ett snabbt och skalbart sätt.

Som en del av samarbetet börjar Virta tillhandahålla Kempower DC-snabbladdare till sina kunder på den europeiska marknaden. Virtas smarta laddningsplattform gör det möjligt för offentliga och privata aktörer att tjäna pengar på sina snabbladdningstjänster för elbilsförare.

De första snabbladdningshubbarna med Kempower DC-snabbladdare kommer att installeras för Virta-kunder i Sverige och Finland under sommaren, följt av Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

Med en lokal leveranskedja och produktion i Finland ligger företagen nära både den nordiska och europeiska elfordonsmarknaden, vilket möjliggör smidig leverans, idrifttagning och drift för kunderna.

Virta är ett av Europas snabbast växande företag för tredje året i rad, enligt Financial Times Europes 1000 snabbast växande företagsranking som publicerades i mars 2022. För närvarande kör över tusen kunder i mer än 30 länder sina laddningstjänster på Virtas smarta laddningsplattform vilket gör det till ett av de största nätverken i Europa.

Kempower, noterat på Nasdaq First North Growth Market Finland, har haft en stark tillväxt de senaste åren och etablerat en stark närvaro i Norden och Europa. År 2021 var det Lahtisbaserade företagets tillväxt 741 procent och uppgick till 27,4 miljoner euro, drivet av stark efterfrågan i hela Europa.

"Vi är glada att gå samman med Virta för att erbjuda våra skalbara, modulära och användarvänliga snabbladdningslösningar till elbilsförare över hela Europa. Det är också fantastiskt att arbeta med ett annat finskt teknikföretag för att stödja båda företagens tillväxt och framgång," säger Tomi Ristimäki, VD för Kempower.

"Vi valde Kempower som vår partner på grund av deras unika DC-snabbladdningslösning och den höga kvaliteten på deras produkter. Virtas smarta laddningsplattform i kombination med Kempowers laddare ger laddningsnavoperatörerna unik flexibilitet och skalbarhet, vilket möjliggör en snabb start av verksamheten och enkel expansion av laddningskapaciteten i framtiden. Den europeiska försäljningstillväxten för elbilar kräver mer omfattande snabbladdningstjänster, och med detta samarbete är vi redo att svara på utmaningen," säger Jussi Palola, VD för Virta.

Virta Sverige

Om Virta

Virta är en global ledare inom teknik för laddningsplattformar för elbilar. Vi erbjuder världens snabbaste och mest kostnadseffektiva sätt att lansera, skala och driva kommersiella tjänster i ekosystemet för laddning av elbilar – som en huvudleverantör eller som en mervärdestjänst. Vår prisbelönta digitala plattform kopplar samman alla nyckelaktörer i elfordonsekosystemet och tillhandahåller tjänster för hela värdekedjan.

Virta grundades 2013 och är verksamt i över 30 länder och hjälper över 500 partners att erbjuda elbilsladdningstjänster till elbilsförare, totalt över 54 000 laddningsstationer och genom roaming i nära 200 000 laddningspunkter (april 2022).

Virta har över 19 patentfamiljer, inklusive banbrytande dubbelriktad laddningsteknik, och är föregångaren även inom teknisk utveckling mätt med patent i förhållande till investeringar i företaget. Sedan januari 2022 verkar Virta även på marknader i Asien och Stillahavsområdet från sitt kontor i Singapore.

www.virta.global

Om Kempower

Kempower designar och tillverkar DC-snabbladdningslösningar för elfordon och maskiner. Vi är ett team av elbilsentusiaster med djup förståelse för laddningsmarknaden och en praktisk mentalitet. Vår produktutveckling och produktion är förankrad i Finland, och de flesta av våra material och komponenter kommer härifrån. Vi fokuserar på alla transportområden, från personbilar och kommersiella fordon till gruvutrustning, båtar och motorsport. Med Kemppi Groups 70-åriga erfarenhet av att fullända likströmsaggregat sätter vi ribban högt när det gäller konstruktion och design av användarupplevelse. Kempower är noterat på Nasdaq First North Growth Market Finland.

www.kempower.com

Följ Virta Sverige

Senaste pressmeddelandena från Virta Sverige

INFÖR KOMMANDE EU-FÖRORDNING: VIRTA SAMARBETAR MED MASTERCARD FÖR ATT GÖRA DET ENKLARE ATT LADDA ELFORDON9.4.2024 10:58:30 CEST | Pressmeddelande

I höstas publicerade EU ”förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel” (AFIR), som ska främja elektrifieringen av transporter och utgöra ett gemensamt ramverk för de aktörer som erbjuder laddningstjänster för elfordon. Förordningen träder i kraft den 13 april 2024 och medlemsstaterna är i nu fart med att fastställa lagändringar i enlighet med förordningen.

För femte året i rad tar Virta plats på Financial Times lista över Europas snabbast växande företag7.3.2024 12:26:32 CET | Pressmeddelande

Virta har återigen säkrat sin position bland Europas snabbast växande företag när de för femte året i rad tar plats på Financial Times FT 1000-lista. Virta är det enda laddningsföretaget för elbilar som har kvalificerat sig på listan flera år i rad. För andra året i följd placerar de sig också på Tech Tour 50-listan, som belyser företagens tillväxt och innovation inom den europeiska techsektorn.