Ken Block och Audi S1 Hoonitron elektrifierar Las Vegas

När den amerikanske driftingartisten Ken Block i dag släpper sin efterlängtade Electrikhana-video, kommer Audi S1 Hoonitron vara en av huvudaktörerna. Den helt eldrivna prototypen har designats med inspiration från en Audi-ikon och utvecklats vid Audi Sport i Neckarsulm. Se videon här: YouTube.com/thehoonigans

Ken Block släpper Electrikhana-video med Audi S1 Hoonitron från Las Vegas

Drifting längs Eiffeltornet, ett spektakulärt hopp från parkeringsdäcket på ett grannhotell eller donuts på legendariska the Strip framför ögonen på Le Mans-legenden Tom Kristensen: Ken Block, Audi S1 Hoonitron, och flera andra modeller från Audi Traditions skattsamling skapade stor uppmärksamhet under de nattliga inspelningarna i Las Vegas. Under flera dagar elektrifierade den amerikanska stjärnan spelparadiset i Nevadas öken i sin Audi S1 e-tron quattro Hoonitron. Nu har Ken Block släppt resultatet på film.

”Med S1 Hoonitron bröt vi helt ny mark inom AUDI”, säger Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i ledningen för AUDI AG. "Att utveckla en helt elektrisk prototyp för de väldigt speciella kraven från vår samarbetspartner Ken Block var en stor och spännande utmaning som hela teamet klarade briljant. Det är fantastiskt att se hur ”Vorsprung durch Technik” presenteras i en helt ny miljö."

Audi S1 Hoonitron är bestyckad med två elmotorer, fyrhjulsdrift, prestanda i överflöd, kolfiberchassi och uppfyller samtidigt alla säkerhetsnormer från bilsportförbundet FIA. Audi Sport har utvecklat bilen exklusivt och unikt för Ken Block. Karossen, som Audi designat under ledning av designchef Marc Lichte, är inspirerad av legendariska Audi Sport quattro S1 som kördes i den berömda backtävlingen Pikes Peak. Samtidigt hade Ken Block och hans team ett nära samarbete med Audi under utvecklingen av bilen.

Förutom S1 Hoonitron bjuder Electrikhana-videon på korta gästspel av andra modeller från Audi Tradition.  Bland annat syns Audi 90 IMSA GTO (1989), Audi 200 Trans Am (1988), Audi Sport quattro S1 Pikes Peak (1987), Audi quattro Grupp B A2 (1984) liksom Audi R8 LMP och Audi R18 e-tron quattro från Le Mans. Tom Kristenen, rekordhållaren i Le Mans med hela nio segrar, gör dessutom ett kort gästspel vid ett rödljus.

Ken Block släpper Electrikhana-video med Audi S1 Hoonitron från Las Vegas

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Dubbel Sverigepremiär för Q8 Sportback e-tron31.1.2023 08:10:20 CET | Pressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven och lanserar nu uppföljaren till Audi e-tron. Den 3-5:e februari är det Sverigepremiär för Audi Q8 Sportback e-tron på elbilsmässan eCarExpo. Längre räckvidd och ännu snabbare laddning är några av nyheterna hos den populära suven. Sverigepremiär blir det även under båtmässan i Göteborg den 3-12 februari, där Audi Q8 Sportback e-tron visas upp bland alla nyheter för sjölivet.

Audi, SkiStar och Jämtkraft satsar på sportlovsladdare i Sveg30.1.2023 08:02:29 CET | Pressmeddelande

Audi, SkiStar och Jämtkraft upprepar förra årets succé och bidrar till att stärka upp laddinfrastrukturen för fjällresenärerna även i år. Under sportloven etableras en mobil laddstation med upp till åtta laddplatser i Sveg för att underlätta för alla som vill ta elbilen till fjällen. Platsen är utvald tillsammans med elbilsägare som planerar att köra till fjällen under sportloven.

Premiär för Audi activesphere concept26.1.2023 20:21:29 CET | Pressmeddelande

Med Audi activesphere concept presenterar märket med de fyra ringarna den fjärde konceptbilen i Sphere-familjen. Efter Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere är det premiär för en 4-dörrars crossover-coupé med ett helt nytt flexibelt koncept. Med sina 4,98 m är Audi activesphere inte bara elegant och lyxig med sportiga linjer. Den bjuder också på terrängegenskaper med imponerande markfrigång och stora 22-tumsfälgar. Med en enkel knapptryckning kan bakpartiet dessutom förvandlas till ett öppet lastgolv ("Activeback") som är perfekt när man vill ta med sig elcyklar eller fritidsutrustning för vatten- och vintersport.