Kent Lindahl kompletterar damlandslagets coachstab

Sista pusselbiten är nu på plats i damlandslaget när assisterande coach Kent Lindahl ansluter till staben. Lindahl, som är idrottspsykologisk rådgivare och arbetar för RF, är känd i Basketsverige som före detta förbundskapten och femfaldig guldcoach i Nerike Basket. – Basketen är idrotten i mitt hjärta, det känns spännande och roligt att få återvända, säger Kent Lindahl.

Sjätteplatsen i EM var inte bara historiskt bra i sig, den gav också ringar på vattnet. Eftersom den ledde till en plats i OS-kvalet har nu Sveriges Olympiska Kommitté även anslutit. En av de första åtgärderna är att tillhandahålla resurser för en utökad satsning på idrottspsykologi. Kent Lindahl har under drygt 10 års tid arbetat med golflandslaget som individuell coach till spelarna och bland annat hunnit med att vinna både EM-guld och EM-silver samt coacha under OS i Rio 2016. Nu ansluter han alltså som assisterande coach på damlandslaget.

- Kent har en unik bakgrund som fd förbundskapten och dessutom meriterad inom det idrottspsykologiska området, vi är mycket nöjda med att kunna återknyta Kent till basketen, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Som en del av coachstaben kommer Lindahl att vara ansvarig för individuell coachning ur ett idrottspsykologiskt perspektiv, där både coachstab och spelare har tillgång till Lindahl. Något Lindahl ser är ett allt vanligare sätt att arbeta inom svensk landslagsverksamhet.
– Det är väldigt spännande att Fredrik väljer att arbeta på detta sätt som är ett modernt sätt att se på en ledarstab. Det finns en mängd olika spetskompetenser i både truppen och staben och mitt jobb är att integrera idrottspsykologi så att alla kan få ut max av vad de kan.

Hur ser det ut med en spelare till exempel?
- Det kan vara en mängd olika saker. Kommunikation och relation är vanligt förekommande. Hanteringen av tankar, känslor och beteenden en annan. Ofta kan det vara något beteendemässigt kopplat till spelet. En spelare kan mycket väl veta vad den ska göra men av olika anledningar inte utför det. Generellt handlar det om att våga göra det man själv vill kopplat till spelidén och att alla känner sig trygga med varandra. Kärnfrågan handlar om hur vi kan hjälpas åt att göra varandra bättre.

Ingen fara att en gammal förbundskapten kommer med tekniska tips och råd?
- Nej, skrattar Lindahl. Snarare så att jag som f.d. förbundskapten har koll på hur viktigt det är att alla kan sina roller. Sedan har basketen utvecklats mycket och jag ser med nyfikenhet och spänning fram emot att från golvet få inblick i var den moderna elitbasketen befinner sig idag.

Nu väntar alltså både EM-kval och OS-kval för den nya landslagsstaben och Lindahl vill gärna avsluta med att tacka den tidigare staben.
– Ett fantastiskt jobb som satte oss i denna position att kunna nå ett OS, så de ska ha ett stort tack.

Sverige inleder EM-kvalet den 14 november borta mot Israel och spelar hemma i Malmö den 17 november mot Montenegro.

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.

Het landskamp till Malmö1.10.2019 08:00:42 CESTPressmeddelande

Sveriges hetaste landslag just nu är utan tvivel det svenska damlandslaget i basket. Efter sommarens succé i EM för Amanda Zahui och company är det nu äntligen dags för en hemmalandskamp. Svenska Basketbollförbundet har valt att lägga matchen mot Montenegro den 17 november i Kalis Loyds hemstad Malmö. - Det är en dröm som går i uppfyllelse, jag kan knappt tro det är sant, Isstadion kommer att vara on fire, skrattar Kalis Loyd.