Kent Lindahl kompletterar damlandslagets coachstab

Sista pusselbiten är nu på plats i damlandslaget när assisterande coach Kent Lindahl ansluter till staben. Lindahl, som är idrottspsykologisk rådgivare och arbetar för RF, är känd i Basketsverige som före detta förbundskapten och femfaldig guldcoach i Nerike Basket. – Basketen är idrotten i mitt hjärta, det känns spännande och roligt att få återvända, säger Kent Lindahl.

Sjätteplatsen i EM var inte bara historiskt bra i sig, den gav också ringar på vattnet. Eftersom den ledde till en plats i OS-kvalet har nu Sveriges Olympiska Kommitté även anslutit. En av de första åtgärderna är att tillhandahålla resurser för en utökad satsning på idrottspsykologi. Kent Lindahl har under drygt 10 års tid arbetat med golflandslaget som individuell coach till spelarna och bland annat hunnit med att vinna både EM-guld och EM-silver samt coacha under OS i Rio 2016. Nu ansluter han alltså som assisterande coach på damlandslaget.

- Kent har en unik bakgrund som fd förbundskapten och dessutom meriterad inom det idrottspsykologiska området, vi är mycket nöjda med att kunna återknyta Kent till basketen, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Som en del av coachstaben kommer Lindahl att vara ansvarig för individuell coachning ur ett idrottspsykologiskt perspektiv, där både coachstab och spelare har tillgång till Lindahl. Något Lindahl ser är ett allt vanligare sätt att arbeta inom svensk landslagsverksamhet.
– Det är väldigt spännande att Fredrik väljer att arbeta på detta sätt som är ett modernt sätt att se på en ledarstab. Det finns en mängd olika spetskompetenser i både truppen och staben och mitt jobb är att integrera idrottspsykologi så att alla kan få ut max av vad de kan.

Hur ser det ut med en spelare till exempel?
- Det kan vara en mängd olika saker. Kommunikation och relation är vanligt förekommande. Hanteringen av tankar, känslor och beteenden en annan. Ofta kan det vara något beteendemässigt kopplat till spelet. En spelare kan mycket väl veta vad den ska göra men av olika anledningar inte utför det. Generellt handlar det om att våga göra det man själv vill kopplat till spelidén och att alla känner sig trygga med varandra. Kärnfrågan handlar om hur vi kan hjälpas åt att göra varandra bättre.

Ingen fara att en gammal förbundskapten kommer med tekniska tips och råd?
- Nej, skrattar Lindahl. Snarare så att jag som f.d. förbundskapten har koll på hur viktigt det är att alla kan sina roller. Sedan har basketen utvecklats mycket och jag ser med nyfikenhet och spänning fram emot att från golvet få inblick i var den moderna elitbasketen befinner sig idag.

Nu väntar alltså både EM-kval och OS-kval för den nya landslagsstaben och Lindahl vill gärna avsluta med att tacka den tidigare staben.
– Ett fantastiskt jobb som satte oss i denna position att kunna nå ett OS, så de ska ha ett stort tack.

Sverige inleder EM-kvalet den 14 november borta mot Israel och spelar hemma i Malmö den 17 november mot Montenegro.